ウイズ/ポストコロナ時代の新しい学校教育を推進するために、どのような教育長のリーダーシップが求められるのかLeadership skills needed by superintendents to promote new school education during/after the COVID-19 pandemic

代表者 : 佐藤 博志  

ウイズ/ポストコロナ時代の教育長のリーダーシップに関する研究

Study on superintendent leadership during/after the COVID-19 pandemic

教育長、校長、リーダーシップ、教育改革、新しい学校教育、ウイズ/ポストコロナ時代

Superintendent, Principal, Leadership, Educational Reform, New School Education,

With/Post-Corona Era

新型コロナウイルスの感染拡大により、全国で休校措置が取られました。休校措置の初期において、オンライン授業を行った自治体は全国1,213自治体のうち5%に留まり、対応の遅れが懸念されました。こうした中、いくつかの自治体では教育委員会の教育長が優れたリーダーシップを発揮し、安全を確保するとともに、Society 5.0を見据えた新しい学校教育を推進しました。本研究は、先進自治体の優れた教育長、さらには校長のリーダーシップの事例分析を通して、日本の教育の質と機会を保障するための提言を教育経営学の観点から行います。

To address the spread of COVID-19, schools were closed nationwide. At the beginning of the school closure, online classes were provided in only 5% of the 1,213 municipalities throughout Japan, raising concerns over their late responses. On the other hand, superintendents leading the education boards of some municipalities exerted their excellent leadership abilities to ensure safety, in addition to promoting new school education with insight into Society 5.0. This study makes recommendations to ensure education quality and educational opportunities in Japan from the perspective of educational management by analyzing advanced municipalities with excellent superintendents and principal leadership cases.