チベット仏教の源流を探って  −チベットと周辺地域における仏教の伝承と復興−
内陸アジア仏教ルネサンスリサーチユニットExploration of the origin of Tibetan Buddhism - Introduction of Buddhism to Tibet and surrounding areas and its resurrection

代表者 : 吉水 千鶴子    中核研究者 : 小野 基  
キーワード: チベット仏教、インド仏教、内陸アジア、仏教の復興

16yoshimizu01 仏教発祥の地インドでは13世紀以降仏教が衰退し、ヒンドゥー教が大勢を占めるに至ったため、地理的に隣接しているチベット仏教が元々のインド仏教に近いものとして興味深い研究対象となっています。チベットでは7世紀にインドから伝来した仏教が9世紀に一度途絶えましたが、その後100〜200年の間に北インド、ネパール、カシミール、中央アジアなどの影響を受けて復興しました。その仏教復興がどのようになされたのか、また周辺地域の歴史とどのように関わっているのか、仏教学、歴史学、チベット学、インド学、などを総合して多角的にとらえようとしているリサーチユニットです。

 

 

なぜ内陸アジア(チベット)か?

図1:内陸アジア仏教文化圏(地図は、http://shanghai-cool.jugem.jp をから転載)

図1:内陸アジア仏教文化圏(地図は、http://shanghai-cool.jugem.jp をから転載)

仏教は、紀元前5世紀頃にインドで生まれ、ユーラシア大陸に広まり、いろいろな地域で独自の発展をしてきました。シルクロードを経由して中国、朝鮮、日本に伝わるとともに、ヒマラヤ山脈を回り込む形で内陸アジアに広がり(図1)、チベット民族の信仰の対象となりました。インドでは、13世紀のイスラム軍の侵攻にともない仏教は衰退し、その後はヒンドゥー教が主体となっています。歴史的にも地理的にもインドに近い、という点でチベット(内陸アジア)仏教は原インド仏教の色を濃く残しています。日本に少し遅れてチベット地域に仏教が伝来し、チベット古代王朝は仏教を国家宗教としました。9世紀の王朝の崩壊により一度弱まりますが、11世紀から13世紀にかけて、チベットの各地方を治める氏族の支援の下に仏教が復興し、教育機関の役割もなす寺院の建て直し、経典等の翻訳が進められました。15世紀までには、現在のチベット仏教の宗派はすべてできあがっています。チベット仏教はチベット民族を越えて内陸アジア全体に広まり、モンゴルを含む広いチベット仏教文化圏を形成し、満州人の王朝である清朝にも大きな影響を与えました。インドを中心とする南アジア、東南アジア、中国、日本を含む東アジアという仏教文化圏に匹敵する大きな仏教文化圏です。そのチベット仏教の発展の歴史は、同じ仏教を伝える日本人から見てもとても興味深いものなのです。そしてチベットが中華人民共和国の一部のチベット自治区となった現在でも、チベット仏教は中国に住むチベット民族ばかりではなく、ネパール、ブータン、モンゴルなどで信仰されています。その源となった仏教復興期に何が起こったか、を探ることは、とても面白い研究になります。しかし、それはこれまで資料不足によって、あまり解明されてきませんでした。

 

新資料発見による研究の進展への期待

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図2:手書きのチベット語仏教資料の一部

ところが近年、その時代の手書き資料(一例として;図2はチベット語で書かれた12世紀の仏教資料)が、中央チベットの寺院から大量にみつかり、解読されないまま写真版で中国から出版されました。まだ未研究の資料であり、チベット仏教の源流解明の基礎になるはずです。これまでに誰も解読していない資料を世界で初めて読むことができ、仏教を復興しようとしたチベット民族の気概に触れられることにワクワクしています。現在のチベット仏教の基盤がどのように形成されたのか、明らかにできるものと期待しています。リサーチユニットは、チベット語、サンスクリット語、漢語など多言語資料を用い、海外の研究者を含む歴史、思想研究の専門家、若手研究者も取り込んで、グローバルな視点で研究を進めています。

 

 

社会への貢献・実績
  • 2012 年10 月 筑波大学にて国際シンポジウム(周辺地域からチベットへの仏教文献と思想の伝承)開催
  • 2013 年6 月 ライプツィヒ大学(ドイツ)における国際シンポジウム(カシミールの思想文化)参加
  • 2013 年7 月 四川大学(中華人民共和国)国際学会(チベットの歴史、考古学、宗教、美術)参加
  • 2013 年9 月 筑波大学にて国際ワークショップ(カシミールの学匠と仏教)開催
  • 2013 年9 月 東洋文庫アカデミア講座にて講演(チベットの今を知る)
  • 2014 年4 月 雲南懇話会にて講演(チベット仏教の世界)
  • 2015 年3 月 筑波大学にて国際シンポジウム(文化を越境する哲学)開催

取材:平成27年2月23日


Exploration of the origin of Tibetan Buddhism - Introduction of Buddhism to Tibet and surrounding areas and its resurrection

Unit representative : Yoshimizu, Chizuko    Core researcher : Ono, Motoi  

Unit name: Renaissance of Buddhism in Inner Asia

Key words: Tibetan Buddhism, Buddhism in India, inland areas of Asia, resurrection of Buddhism

 

16yoshimizu01      Since the 13th century, Buddhism has declined in India – its birthplace, and the majority of the population are the Hindu at present. Hence, Buddhism researchers have become interested in Tibetan Buddhism due to its similarities to the original Buddhism in India, which is adjacent to Tibet. Buddhism in Tibet was descended from India in the 7th century and once declined in the 9th century. However, 100 years later, it was resurrected under the influences of Northern India, Nepal, Kashmir, and Central Asia. This research unit then examines how Tibetan Buddhism was resurrected and its association with the histories of surrounding areas from comprehensive and multilateral perspectives, including studies of Buddhism, history, Tibet, and India.

 

Why the inner areas of Asia (Tibet)?

図1:内陸アジア仏教文化圏(地図は、http://shanghai-cool.jugem.jp をから転載)

Figure 1: Buddhist cultural sphere in the inland areas of Asia (the map quoted from http://shanghai-cool.jugem.jp)

Buddhism was established around 500 B.C in India, brought to Eurasia, and developed into various forms of religion in different areas. Buddhism was not only brought to China, Korea, and Japan through the Silk Road, but it also became popular among Tibetans after it was brought to the inland Asia over the Himalayan mountains (Figure 1). In India, Buddhism has declined as a consequence of the Islamic invasion in the 13th century, and Hinduism is dominant at present. The characteristics of original Indian Buddhism have been inherited by Tibetan Buddhism (in the inland areas of Asia) because Tibet is located in the vicinity of India. When Buddhism was brought to the Tibetan region, slightly later than its introduction to Japan, it became the established religion of the ancient Tibetan dynasty. In the 9th century, Buddhism in Tibet declined after the collapse of the dynasty. Buddhism was, however, revived with the support of clans that governed the Tibetan districts during the 11th to 13th century, including the reconstruction of temples, which also served as educational institutions, and translation of Buddhist scriptures and other documents. All religious schools of current Tibetan Buddhism were established by the 15th century. Later on Tibetan Buddhism was introduced to the inland areas of Asia including Mongolia, resulting in formation of a broad Tibetan Buddhist cultural sphere, and had a significant influence on the Qing dynasty established by Manchus. This is as large a Buddhist cultural sphere as South Asia including India, Southeast Asia, and East Asia including China and Japan. The history of the development of Tibetan Buddhism also interests the people of Japan that has adopted Buddhism. Although at present Tibet is part of China as the Tibet Autonomous Region, there are also believers in Tibetan Buddhism in Nepal, Bhutan, and Mongolia, in addition to Tibetans living in China. Thus, it is interesting to examine the events that occurred in the revival period in which Tibetan Buddhism was firmly established. However, what actually happened in that period was unknown because relevant documents and materials were unavailable.

 

Expectation of research progress due to discovery of Buddhism documents

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Figure 2: A hand-written Buddhism-related document in Tibetan

However, a large volume of hand-written manuscripts of that period (a manuscript of a Buddhist text written in Tibetan in the 12th century is presented in Figure 2) were discovered in a temple in Central Tibet recently, and photos of those manuscripts were published in China before deciphered. The documents are expected to provide basic information required to clarify the origin of current Tibetan Buddhism. Although research on them has just started, we are excited to read the undeciphered manuscripts for the first time in the world, and learn the spirit of Tibetans who attempted to revive Buddhism. We hope that our research unit will clarify how the foundation of current Tibetan Buddhism was established. The unit will conduct research from global perspectives in collaboration with specialists in history and thought and young researchers in Japan and other countries, using materials written in multiple languages, such as Tibetan, Sanskrit, and languages of Chinese origin.

 

 

Social contributions and achievements
  • October 2012: Organization of an international symposium in the University of Tsukuba (the introduction of Buddhism-related literature and thoughts from surrounding areas to Tibet)
  • June 2013: Participation in an international symposium (on the thoughts and culture of Kashmir) held in University Leipzig (Germany)
  • July 2013: Participation in an international academic conference (on the history, archaeology, religions, and art of Tibet) held in Sichuan University (China)
  • September 2013: Organization of an international workshop (on scholars and Buddhism in Kashmir) in the University of Tsukuba
  • September 2013: Delivered a lecture (to understand current Tibet) in “Toyo-bunko Academia”, a lecture meeting
  • April 2014: Delivered a lecture in a conference in a symposium entitled “Yunnan Konwakai” (the world of Tibetan Buddhism)
  • March 2015: Organization of an international symposium (on philosophy across cultures) in the University of Tsukuba

Interviewed on February 23, 2015