A.R.T. (Art Resources in Tsukuba)
筑波大学アート・リソースリサーチユニットA.R.T. (Art Resources in Tsukuba)

代表者 : 五十殿 利治    中核研究者 : 寺門 臨太郎  田中 佐代子  
他のメンバー : 村上 史明  
キーワード:アート・リソース、大学美術館、美術史

http://www.art.tsukuba.ac.jp

 

 

13omuka01 昨今、大学には教育・研究のみならず社会貢献も求められています。大学には数多くの美術作品や美術展示スペース等の「アート・リソース」があるのに対し、それらを上手く活用できていないという声があります。その現状を調査し、芸術系の活動を含めて、「アート・リソース」を積極的に展示・公開し、社会へ広く情報を発信するためのリサーチユニットが「筑波大学アート・リソース」、略称A.R.T.(Art Resources in Tsukuba)です。

 

 

 

大学間アートリソースの活用に向けて

「アート・リソースとはなにか?」を問いかけ、大学間におけるユニバーシティ・ミュージアムの「アート・リソース」を用いた協力、保存、管理、活用について国内外で調査を行っています。これらを元に、地域の生活に入り込み芸術学習を支援する事によって、生活者育成型教育観を実践し、市民の自己教育力の形成を図る事を目指します。

13omuka02

図1:石井コレクション WEB 作品目録

 

 

 

アートストリートからアートラインへ

図2:石井コレクション アートスペースにおける特集展示

図2:石井コレクション アートスペースにおける特集展示

筑波大学の芸術教育研究の存在を外向けに発信し、スペースをどう活用するのかという課題に取り組みました。大学所蔵の石井コレクションの作品展示、また作品データベースの公開のほか、学内にある中小規模の美術展示スペースを有効活用する「アートストリート」を提案しました。今後は芸術系で実現した「アートストリート」を延長した「アートライン」を構想するなど、キャンパス内外の「アート・リソース」のさらなる活用のため、さまざまな柔軟な取り組みを行っていきます。

図3:石井コレクション 教育活用

図3:石井コレクション 教育活用

 

 

 

 

 

 

 

 

 

社会への貢献・実績
  • 大学Web トップページのバナー「筑波アートA.R.T.」、アートストリートの大学間共有

取材:平成27年7月1日


A.R.T. (Art Resources in Tsukuba)

Unit representative : Omuka, Toshiharu    Core researcher : Terakado, Rintaro  Tanaka, Sayoko  
Unit members : Murakami, Fumiaki  

Unit name: A.R.T.(Art Resources in Tsukuba) Research Unit

Key words: art resources, university museums, art history

 

13omuka01 In recent years, not only to educate and develop future talents and conduct forefront research for new discovery, it is also required for all universities and colleges to contribute to society and their local communities. Although universities and colleges have varieties of works of art and open spaces for exhibit of those works, which called “art resources” as complied, it has been pointed out that they do not effectively utilize their art resources, involving with their local communities.

A research unit named to Art Resources in University of Tsukuba (A.R.T.), including in the Faculty of Art and Design of the University of Tsukuba, positively organized to promote research and advertise art-related activities to the local community, such as exhibitions of works of artand publish of databases of works of art.

 

 

For the inter-college utilization of art resources

The unit has raised and asked the question of “What are art resources of the universities and colleges?” to the University. Then, the unit has conducted surveys on differences of art resources, in terms of collaboration, preservation, management, and utilization of the university of museums located in the Universities and colleges, within inter-university of Japan and other countries.

In addition to these surveys, by living along with the local community and supporting their art education for local residents and children, the unit aimed to establish and develop a local-based art educational conceptual philosophy to help local residents to develop self-education skills about art education and art resources.

 

13omuka02

Figure 1: Ishii Collection WEB / A list of art works

 

From the “Art Street” to “Art Line”

図2:石井コレクション アートスペースにおける特集展示

Figure 2: Ishi Collection / Feature exhibition in art space

The unit informed people outside the University of Tsukuba of its art education and research, and addressed the issue of the utilization of space. We exhibited the Ishii Collection stored in the university, published databases of works of art, and made a proposal of the “Art Street” to effectively utilize small- and medium-sized space for art exhibitions in the university. We will flexibly implement various activities, such as the planning of the “Art Line”, an extension of the “Art Street” accomplished by the Faculty of Art and Design, to continue to utilize “art resources” available on the campus and from other facilities.

図3:石井コレクション 教育活用

Figure 3: Ishi Collection / Educational utilization

 

 

 

 

 

 

 

 

Social contributions and achievements
  • The banner presented on the top page of the website of the university: “Tsukuba Art – A.R.T.”, Sharing of the Art Street among colleges and universities

Interviewed on May 15, 2014