新しい学び方で能力発揮! 障害学生も学びやすいユニバーサルな学習環境を示すA new method of learning to demonstrate your abilities! A universal learning environment that makes it easy for students with disabilities to learn.

代表者 : 佐々木 銀河    
他のメンバー : 竹田 一則  藤原 あや  

遠隔授業のユニバーサルデザイン

Universal Design for Distance Learning

障害、遠隔授業、ユニバーサルデザイン、合理的配慮、アクセシビリティ

disability, distance learning, universal design, reasonable accommodation, accessibility

COVID-19の感染拡大に伴い、多くの大学等でオンライン等による遠隔授業の実施/検討が進んでいます。遠隔授業は、一部の障害のある学生にとって、移動や対人接触から解放されるという利点がある一方で、授業で提供される視覚・音声情報の多くは障害学生への配慮が不十分であるという問題を抱えています。国際的にみても、急速に進んだ新しい授業スタイルの実施が優先され、障害学生への配慮対応まで準備することは難しい状況です。そこで、この研究では、遠隔授業を経験した障害学生と授業担当教員を対象に遠隔授業のアクセシビリティを調査した後、学習のユニバーサルデザイン化につなげていきます。

Due to the spread of COVID-19 infection, many universities are now offering/considering distance learning in progress. Distance learning is a useful method for students with disabilities to be free from mobility and interpersonal contact. On the other hand, much of the visual and auditory information provided in class is not sufficiently sensitive to disabilities. Internationally, it is difficult to prepare for students with disabilities because implementation of distance learning is a priority. In this study, we conducted a survey of students with disabilities and classroom instructors with experience in distance learning. After the survey, we will link the suggestions to the universal design of learning.