ホーム > 德永 智子/ Tokunaga, Tomoko
德永 智子
Tokunaga, Tomoko
人間系 , 准教授 Institute of Human Sciences , Associate Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
移民の若者との協働から学校を問う : 参加型アクションリサーチの試み
徳永 智子
Annual Book of the Japanese Educational Research 57 (2023)
-
2.
「日系企業が自分に合わないと思う」―南米系移民第二世代の日本での就職活動経験―
髙橋史子; 額賀美紗子; 德永智子
Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 132 (2023)
-
3.
外国につながる若者の居場所づくりとキャリア支援 : 都立定時制高校における三者協働の実践——特集 ともに学び未来を描くキャリア形成の現場
徳永 智子; 角田 仁; 海老原 周子
日本語教育 = Journal of Japanese language teaching / 日本語教育学会学会誌委員会 編 19 (2023)
-
4.
Pitfalls and Possibilities of Social Justice Ally Development Models: Lessons From Borderland Theories for Building Solidarity Across Difference
Beth Douthirt-Cohen; Tomoko Tokunaga; T. Donté McGuire; Hana Zewdie
Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association 59: 14 (2023) Semantic Scholar
-
5.
Participatory Action Research in Education: Benefits and Tensions Across Contexts
Jim Sosnowski; Tomoko Tokunaga; Sarah A. Evans
Annals of Anthropological Practice 46: 19 (2022) Semantic Scholar
-
6.
Participatory Action Research with Immigrant Youth in Tokyo: Possibilities and Challenges of Ibasho Creation Project
Tomoko Tokunaga; Isabel Machado Da Silva; Mengyuan Fu
Annals of Anthropological Practice 46: 40 (2022) Semantic Scholar
-
7.
Co-researching with Immigrant Youth in Tokyo during COVID-19: Possibilities of Virtual Youth Participatory Action Research
Tokunaga Tomoko; Dinesh Joshi Ratala; Watanabe Shinya; Shah Arjun
NEOS 14: (2022)
-
8.
はざまにある生と教育―アメリカにおける移民女性の語りから
徳永智子; 住野満稲子
Annual Book of the Japanese Educational Research 12: 157 (2021)
-
9.
「わたし」との協働的な「日本」の再想像/創造の試み―越境する女性たちをめぐるマルチサイテッド・エスノグラフィー―
徳永智子
Intercultural Education 53: 52 (2021)
-
10.
Co-Creating Ibasho at a Part-Time High School in Tokyo: Affirming the Lives of Immigrant Students through Extracurricular Activities
Tomoko Tokunaga
Educational Studies in Japan: International Yearbook 15: 27 (2021)
-
11.
Co-constructing Belonging: ‘Voluntary Separation’ in Deaf and Immigrant Education in Japan
Jennifer M. McGuire; Tomoko Tokunaga
Japanese Studies 40: 291 (2020) Semantic Scholar
-
12.
‘Is he allowed to have a crush on you?’ interrupting adultism in fieldwork with youth*
Beth Douthirt-Cohen; Tomoko Tokunaga
Ethnography and Education 15: 207 (2020) Semantic Scholar
-
13.
Possibilities and Constraints of Immigrant Students in the Japanese Educational System
徳永智子
Background Paper Commissioned for Global Education Monitoring Report 2019, Migration, Displacement and Education: Building Bridges, Not Walls, UNESCO Publishing (2018)
-
14.
多文化クラスにおけるチーム・エスノグラフィーの教育実践
徳永智子; 井本由紀
Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 47 (2017)
-
15.
Multicultural Education in Japan
Tomoko Tokunaga
Oxford Research Encyclopedia of Education (2017)
-
16.
‘We Dominate the Basement!’: How Asian American Girls Construct a Borderland Community
Tomoko Tokunaga
International Journal of Qualitative Studies in Education 29: 1086 (2016) Semantic Scholar
-
17.
国境を越える想像上の「ホーム」:アジア系アメリカ人の女子生徒によるメディア/ポピュラー・カルチャーの消費に着目して
徳永智子
Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 70 (2014)
-
18.
When the Social Justice Learning Curve Isn't As Steep: How an Introductory Graduate Course in Social Foundations Changed the Conversation
Douthirt-Cohen, B; Tokunaga, T; Colvin, D; Mac, J (+2 著者) Lee, D
Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association 49: 263 (2013)
-
19.
The Ongoing Pursuit of Educational Equity in Japan: The Accreditation of Ethnic High Schools
Tomoko Tokunaga; Beth Douthirt-Cohen
Equity & Excellence in Education 45: 320 (2012) Semantic Scholar
-
20.
‘I’m Not Going to Be in Japan Forever’: How Filipina Immigrant Youth in Japan Construct the Meaning of “Home”
Tomoko Tokunaga
Ethnography and Education 6: 179 (2011) Semantic Scholar
-
1.
グローバル時代の教育文化―世界の中で考える日本の教育―
恒吉 僚子
(担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「アメリカにおける移民の子どもの生活世界と教育」(6章)、「地域による移民の教育支援と協働」(7章))
放送大学教育振興会 2025年3月 (ISBN: 459514217X)
-
2.
職場でDE&Iを進めるためのワークショップの手引き:企業と大学との3年間の協働から
河野禎之; 徳永智子; 共同研究プロジェクト「IBASHO-where we belong-」
(担当:共著)
みらいfactory 2024年9月 (ISBN: 9784991383700)
-
3.
Teaching Japan: A Handbook
Gaitanidis, Ioannis; Poole, Gregory S.
(担当:分担執筆, 範囲:Chapter 9 Tomoko Tokunaga "Deconstructing 'Japan' through the Lens of Border Crossing")
MHM Limited 2024年6月 (ISBN: 4909286462)
-
4.
The Oxford Encyclopedia of Race and Education
Paula Groves Price
(担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Multicultural Education in Japan")
Oxford University Press 2024年3月 (ASIN: 0190694319)
-
5.
最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育
藤田 晃之; 佐藤 博志; 長田 友紀; 平井 悠介
(担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「ヤングケアラ―」、「若者論の動向」)
時事通信社 2024年3月 (ISBN: 4788719010)
-
6.
外国につながる若者とつくる多文化共生の未来――協働によるエンパワメントとアドボカシー
徳永 智子; 角田 仁; 海老原 周子
(担当:編者(編著者))
明石書店 2023年4月 (ISBN: 4750355518)
-
7.
これからの教育社会学 (y-knot)
相澤 真一; 伊佐 夏実; 内田 良; 徳永 智子
(担当:共著)
有斐閣 2023年1月 (ISBN: 4641200033)
-
8.
異文化間教育事典
異文化間教育学会; 大舩, ちさと; 岡村, 郁子; 岸, 磨貴子; 工藤, 和宏; 小林, 聡子; 斎藤, ひろみ; 佐藤, 郡衛; 渋谷, 真樹; 渋谷, 恵; 古屋, 憲章; 横田, 雅弘
(担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「ハイブリディティ」「居場所」)
明石書店 2022年6月 (ISBN: 475035399X)
-
9.
新グローバル時代に挑む日本の教育: 多文化社会を考える比較教育学の視座
恒吉, 僚子; 額賀, 美紗子; 高橋, 史子; 譚, 君怡; 伊藤, 秀樹; 御旅屋, 達; 徳永, 智子; 大滝, 世津子; 森, いづみ; 代, 玉
(担当:分担執筆, 範囲:第7章 徳永智子 「アメリカのNPOによる中国系移民生徒の教育支援―ストレングス・アプローチから―」)
東京大学出版会 2021年5月 (ISBN: 4130520822)
-
10.
国際教育開発への挑戦―これからの教育・社会・理論
荻巣 崇世; 橋本 憲幸; 川口 純
(担当:分担執筆, 範囲:第7章 徳永智子「〈わたし〉から始める教育開発:日米における移民の子どものエスノグラフィー」)
東信堂 2021年1月 (ISBN: 4798916714)
-
11.
The Global Education Effect and Japan: Constructing New Borders and Identification Practices
Doerr, Neriko Musha
(担当:分担執筆, 範囲:Chapter 8 Yuki Imoto & Tomoko Tokunaga "Refracting Global Imaginations through Collaborative Autoethnography and Teaching: Reflections from Two “Border Crossing”/“Returnee” Academics in Japan")
Routledge 2020年3月 (ISBN: 1032173599)
-
12.
移民から教育を考える
額賀, 美紗子; 芝野, 淳一; 三浦, 綾希子; 呉, 永鎬; 新見, 有紀子; 敷田, 佳子; 坪田, 光平; 金南, 咲季; 藤浪, 海; 山本, 晃輔; 五十嵐, 洋己; 山野上, 麻衣; 高橋, 史子; 薮田, 直子; 徳永, 智子; 住野, 満稲子
(担当:分担執筆, 範囲:第15章 徳永智子・住野満稲子「ノンフォーマルな教育と居場所:夜間中学校・NPO・エスニック組織・メディア」)
ナカニシヤ出版 2019年9月 (ISBN: 4779513693)
-
13.
Children and Globalization: Multidisciplinary Perspectives (Routledge Studies in Cultural History)
Mahmoudi, Hoda; Mintz, Steven
(担当:分担執筆, 範囲:Chapter 7 “To Find a Better Way to Live a Life in the World”: An Autoethnographic Exploration of Ibasho Project with Chinese Immigrant Youth in the United States)
Routledge 2019年4月 (ASIN: 0367204614)
-
14.
SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を
北村 友人; 佐藤 真久; 佐藤 学; 望月 要子; 永田 佳之; 諸橋 淳; 小林 亮; 興津 妙子; 小玉 亮子; 小山 祥子; 大村 浩志; 芦田 明美; 徳永 智子; 高橋 史子; 浅井 幸子; 有間 梨絵; 川口 純; 丸山 英樹; 松田 弥花; 松葉口 玲子; 岩本 渉; 勝野 正章; 李 正連; 西村 幹子; 草彅 佳奈子
(担当:分担執筆, 範囲:第8章徳永智子・高橋史子「マイノリティ」)
学文社 2019年4月 (ISBN: 4762028754)
-
15.
人類学・社会学的視点からみた過去、現在、未来のことばの教育:言語と言語教育イデオロギー
佐藤 慎司; 村田 晶子
(担当:分担執筆, 範囲:第11章 井本由紀・徳永智子「ことばにならない経験をことばにすること:多文化チーム・エスノグラフィーの実践をふりかえる」)
三元社 2018年11月 (ISBN: 4883034720)
-
16.
Japanese Education in a Global Age: Sociological Reflections and Future Directions (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 46)
Yonezawa, Akiyoshi; Kitamura, Yuto; Yamamoto, Beverley; Tokunaga, Tomoko
Springer 2018年8月 (ISBN: 9811315272)
-
17.
Learning to Belong in the World: An Ethnography of Asian American Girls
Tomoko Tokunaga
Springer 2018年3月 (ISBN: 9811084785)
-
18.
Conceptual Shifts and Contextualized Practices in Education for Glocal Interaction: Issues and Implications (Intercultural Communication and Language Education)
Selvi, Ali Fuad; Rudolph, Nathanael
(担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Co-producing Glocal Knowledge: Possibilities of International Education Courses in Japan")
Springer 2017年11月 (ISBN: 9811064202)
-
19.
Globalization and Japanese Exceptionalism in Education (Routledge Research in International and Comparative Education)
恒吉, 僚子
(担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Chapter 6 Breaking in or Dropping out? Filipina Immigrant Girls Envisioning Alternative Lives in a Globalized World")
Routledge 2017年9月 (ASIN: 0367272091)
-
20.
かかわることば: 参加し対話する教育・研究へのいざない
佐藤慎司; 佐伯 胖
(担当:分担執筆, 範囲:第4章 井本由紀・徳永智子「越境する『私たち』と教育のフィールドワーク:対話的オートエスノグラフィーの試み」)
東京大学出版会 2017年5月 (ISBN: 4130530895)
-
1.
Negotiating the Dilemmas of Co-Producing Knowledge with Immigrant Youth
Tokunaga, Tomoko
2024 Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Annual Meeting 2024年11月
-
2.
Representing the Silence? A photobook project with migrant youth in Japan
Shao-Kobayashi, Satoko; Tokunaga, Tomoko; Sasaki, Ayako
VII SIMPOSIO INTERNACIONAL Encuentros etnográficos con niñas, niños, y jóvenes en contextos educativos y comunitarios diversos 2024 2024年10月
-
3.
インクルージョンと対話―人間科学とビジネスの視点から―(指定討論)
徳永智子
Tsukuba Global Science Week 2024 2024年10月
-
4.
コロナ禍を経た新たなつながり―参加型アクションリサーチを試みて―
徳永智子
日本比較教育学会第60回大会課題研究Ⅱフォローアップセミナー 2024年9月 招待有り
-
5.
地域の多民族・多文化化と小学校──都内X小学校アンケート調査の結果から(コメンテーター)
第111回東京大学ヒューマニティーズセンター(HMC)オープンセミナー 2024年5月 招待有り
-
6.
Engaging students in promoting diversity, equity and inclusion in Japanese higher education: Co-developing intergroup dialogue with university students
Tokunaga, Tomoko; Sawata, Akira
2024 Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES) 2024年3月
-
7.
外国につながる若者との参加型アクションリサーチ
徳永智子
第 25 回千葉大学移民難民スタディーズ研究会 2023年12月 招待有り
-
8.
Re-Capturing Our Realities: A Photobook Project with Migrant Youth in Japan
Shao-Kobayashi; Satoko; Tokunaga, Tomoko; Sasaki, Ayako
2023 Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Annual Meeting 2023年12月
-
9.
Deconstructing ‘Japan’ through the Lens of Border Crossing
Tokunaga, Tomoko
2023 Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Annual Meeting 2023年12月
-
10.
Supporting Immigrant Students through School-Community Partnerships: Challenges and Possibilities towards Systematic Collaboration
Tomoko Tokunaga; Yunjeong Kim
2023 World Education Research Association (WERA) Focal Meeting 2023年11月
-
11.
都立高校における外国につながる生徒の教育保障の現状と課題-アンケートとインタビューの調査から-
額賀美紗子; 布川あゆみ; 三浦綾希子; 德永 智子; 金侖貞
多文化共生教育ネットワーク東京(TEAM-Net)研修会 2023年9月 招待有り
-
12.
移民生徒の教育機会を阻む重層的バリアと変革可能性―都立高校30校におけるインタビュー調査をもとに―
額賀美紗子; 金侖貞; 髙橋史子; 徳永 智子; 三浦綾希子; 角田仁
異文化間教育学会第44回大会 2023年6月
-
13.
How do Japanese public high schools respond to immigrant students? Challenges of diversity and educational equity in Tokyo
Nukaga, M; Takahashi, F; Tokunaga, T; Miura, A; Fukawa, A; Kim, Y
Nissan Seminar, Nissan Institute of Japanese Studies, University of Oxford 2023年5月
-
14.
Discussant, The Second Generation Immigrants in Japan: Cross-Ethnic Comparison of ‘Newcomer’ Children Today
Tomoko Tokunaga
Book Talk Series The UTokyo Center for Contemporary Japanese Studies 2023年1月 招待有り
-
15.
移民の若者から見る日本の教育―参加型アクションリサーチの試み―
徳永智子
京都大学ウェビナーシリーズ第5回ダイバシティ時代の「日本型教育」の行方 2022年12月 招待有り
-
16.
地域貢献とグローバル展開のはざまで―越境する研究者の視点から―
徳永智子
第32回異文化間教育学会研修会『みんなで考えよう―異文化間教育研究のグローバル展開』 2022年11月 招待有り
-
17.
後期中等教育における移民生徒の教育機会と進路保障―都立高校調査にもとづく問題提起―
額賀美紗子; 布川あゆみ; 髙橋史子; 金侖貞; 徳永 智子; 角田仁
日本教育学会第81回大会 2022年8月
-
18.
誰一人取り残さない教育―外国人児童生徒を包摂する教育に向けて―
徳永智子
文部科学省中央教育審議会教育振興基本計画部会(第4回) 2022年7月 招待有り
-
19.
外国につながる生徒の把握と包括的支援に向けた課題―都立高校における質問紙調査とインタビューをもとに―
額賀美紗子; 金侖貞; 三浦綾希子; 徳永 智子; 角田仁
異文化間教育学会第43回大会 2022年6月
-
20.
コロナ禍の若者参加型アクションリサーチ(YPAR)プロジェクト
徳永 智子; ジョシディネス; 渡邉慎也; アルジュンシャ
筑波大学人文社会系シンポジウム「多文化共生社会の持続可能な学びの場のデザインを目指して」 2022年3月
知財情報はまだありません。
624 total views