ホーム > 德永 智子/ Tokunaga, Tomoko
德永 智子
Tokunaga, Tomoko
人間系 , 准教授 Institute of Human Sciences , Associate Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
- 1. 移民の若者との協働から学校を問う : 参加型アクションリサーチの試み 徳永 智子 Annual Book of the Japanese Educational Research 57 - 79 (2023)
- 2. 「日系企業が自分に合わないと思う」―南米系移民第二世代の日本での就職活動経験― 髙橋史子; 額賀美紗子; 德永智子 Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 132 - 144 (2023)
- 3. 外国につながる若者の居場所づくりとキャリア支援 : 都立定時制高校における三者協働の実践——特集 ともに学び未来を描くキャリア形成の現場 徳永 智子; 角田 仁; 海老原 周子 19 - 33 (2023)
- 4. Pitfalls and Possibilities of Social Justice Ally Development Models: Lessons From Borderland Theories for Building Solidarity Across Difference Beth Douthirt-Cohen; Tomoko Tokunaga; T. Donté McGuire; Hana Zewdie Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association 59: 14 - 29 (2023) Semantic Scholar
- 5. Participatory Action Research in Education: Benefits and Tensions Across Contexts Jim Sosnowski; Tomoko Tokunaga; Sarah A. Evans Annals of Anthropological Practice 46: 19 - 25 (2022) Semantic Scholar
- 6. Participatory Action Research with Immigrant Youth in Tokyo: Possibilities and Challenges of Ibasho Creation Project Tomoko Tokunaga; Isabel Machado Da Silva; Mengyuan Fu Annals of Anthropological Practice 46: 40 - 51 (2022) Semantic Scholar
- 7. Co-researching with Immigrant Youth in Tokyo during COVID-19: Possibilities of Virtual Youth Participatory Action Research Tokunaga Tomoko; Dinesh Joshi Ratala; Watanabe Shinya; Shah Arjun NEOS 14: (2022)
- 8. はざまにある生と教育―アメリカにおける移民女性の語りから 徳永智子; 住野満稲子 Annual Book of the Japanese Educational Research 12: 157 - 177 (2021)
- 9. 「わたし」との協働的な「日本」の再想像/創造の試み―越境する女性たちをめぐるマルチサイテッド・エスノグラフィー― 徳永智子 Intercultural Education 53: 52 - 74 (2021)
- 10. Co-Creating Ibasho at a Part-Time High School in Tokyo: Affirming the Lives of Immigrant Students through Extracurricular Activities Tomoko Tokunaga 15: 27 - 39 (2021)
- 11. Co-constructing Belonging: ‘Voluntary Separation’ in Deaf and Immigrant Education in Japan Jennifer M. McGuire; Tomoko Tokunaga Japanese Studies 40: 291 - 311 (2020) Semantic Scholar
- 12. ‘Is he allowed to have a crush on you?’ interrupting adultism in fieldwork with youth* Beth Douthirt-Cohen; Tomoko Tokunaga Ethnography and Education 15: 207 - 221 (2020) Semantic Scholar
- 13. Possibilities and Constraints of Immigrant Students in the Japanese Educational System 徳永智子 Background Paper Commissioned for Global Education Monitoring Report 2019, Migration, Displacement and Education: Building Bridges, Not Walls, UNESCO Publishing (2018)
- 14. 多文化クラスにおけるチーム・エスノグラフィーの教育実践 徳永智子; 井本由紀 Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 47 - 62 (2017)
- 15. Multicultural Education in Japan Tomoko Tokunaga Oxford Research Encyclopedia of Education (2017)
- 16. ‘We Dominate the Basement!’: How Asian American Girls Construct a Borderland Community Tomoko Tokunaga International Journal of Qualitative Studies in Education 29: 1086 - 1099 (2016) Semantic Scholar
- 17. 国境を越える想像上の「ホーム」:アジア系アメリカ人の女子生徒によるメディア/ポピュラー・カルチャーの消費に着目して 徳永智子 Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 70 - 84 (2014)
- 18. When the Social Justice Learning Curve Isn't As Steep: How an Introductory Graduate Course in Social Foundations Changed the Conversation Douthirt-Cohen, B; Tokunaga, T; Colvin, D; Mac, J (+2 著者) Lee, D Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association 49: 263 - 284 (2013)
- 19. The Ongoing Pursuit of Educational Equity in Japan: The Accreditation of Ethnic High Schools Tomoko Tokunaga; Beth Douthirt-Cohen Equity & Excellence in Education 45: 320 - 333 (2012) Semantic Scholar
- 20. ‘I’m Not Going to Be in Japan Forever’: How Filipina Immigrant Youth in Japan Construct the Meaning of “Home” Tomoko Tokunaga Ethnography and Education 6: 179 - 193 (2011) Semantic Scholar
- 1. The Oxford Encyclopedia of Race and Education Paula Groves Price (担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Multicultural Education in Japan") Oxford University Press 2024年3月 (ASIN: 0190694319)
- 2. 最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育 藤田 晃之; 佐藤 博志; 長田 友紀; 平井 悠介 (担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「ヤングケアラ―」、「若者論の動向」) 時事通信社 2024年3月 (ISBN: 4788719010)
- 3. 外国につながる若者とつくる多文化共生の未来――協働によるエンパワメントとアドボカシー 徳永 智子; 角田 仁; 海老原 周子 (担当:編者(編著者)) 明石書店 2023年4月 (ISBN: 4750355518)
- 4. これからの教育社会学 (y-knot) 相澤 真一; 伊佐 夏実; 内田 良; 徳永 智子 (担当:共著) 有斐閣 2023年1月 (ISBN: 4641200033)
- 5. 異文化間教育事典 異文化間教育学会; 大舩, ちさと; 岡村, 郁子; 岸, 磨貴子; 工藤, 和宏; 小林, 聡子; 斎藤, ひろみ; 佐藤, 郡衛; 渋谷, 真樹; 渋谷, 恵; 古屋, 憲章; 横田, 雅弘 (担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「ハイブリディティ」「居場所」) 明石書店 2022年6月 (ISBN: 475035399X)
- 6. 新グローバル時代に挑む日本の教育: 多文化社会を考える比較教育学の視座 恒吉, 僚子; 額賀, 美紗子; 高橋, 史子; 譚, 君怡; 伊藤, 秀樹; 御旅屋, 達; 徳永, 智子; 大滝, 世津子; 森, いづみ; 代, 玉 (担当:分担執筆, 範囲:第7章 徳永智子 「アメリカのNPOによる中国系移民生徒の教育支援―ストレングス・アプローチから―」) 東京大学出版会 2021年5月 (ISBN: 4130520822)
- 7. 国際教育開発への挑戦―これからの教育・社会・理論 荻巣 崇世; 橋本 憲幸; 川口 純 (担当:分担執筆, 範囲:第7章 徳永智子「〈わたし〉から始める教育開発:日米における移民の子どものエスノグラフィー」) 東信堂 2021年1月 (ISBN: 4798916714)
- 8. The Global Education Effect and Japan: Constructing New Borders and Identification Practices Doerr, Neriko Musha (担当:分担執筆, 範囲:Chapter 8 Yuki Imoto & Tomoko Tokunaga "Refracting Global Imaginations through Collaborative Autoethnography and Teaching: Reflections from Two “Border Crossing”/“Returnee” Academics in Japan") Routledge 2020年3月 (ISBN: 1032173599)
- 9. 移民から教育を考える 額賀, 美紗子; 芝野, 淳一; 三浦, 綾希子; 呉, 永鎬; 新見, 有紀子; 敷田, 佳子; 坪田, 光平; 金南, 咲季; 藤浪, 海; 山本, 晃輔; 五十嵐, 洋己; 山野上, 麻衣; 高橋, 史子; 薮田, 直子; 徳永, 智子; 住野, 満稲子 (担当:分担執筆, 範囲:第15章 徳永智子・住野満稲子「ノンフォーマルな教育と居場所:夜間中学校・NPO・エスニック組織・メディア」) ナカニシヤ出版 2019年9月 (ISBN: 4779513693)
- 10. Children and Globalization: Multidisciplinary Perspectives (Routledge Studies in Cultural History) Mahmoudi, Hoda; Mintz, Steven (担当:分担執筆, 範囲:Chapter 7 “To Find a Better Way to Live a Life in the World”: An Autoethnographic Exploration of Ibasho Project with Chinese Immigrant Youth in the United States) Routledge 2019年4月 (ASIN: 0367204614)
- 11. SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を 北村 友人; 佐藤 真久; 佐藤 学; 望月 要子; 永田 佳之; 諸橋 淳; 小林 亮; 興津 妙子; 小玉 亮子; 小山 祥子; 大村 浩志; 芦田 明美; 徳永 智子; 高橋 史子; 浅井 幸子; 有間 梨絵; 川口 純; 丸山 英樹; 松田 弥花; 松葉口 玲子; 岩本 渉; 勝野 正章; 李 正連; 西村 幹子; 草彅 佳奈子 (担当:分担執筆, 範囲:第8章徳永智子・高橋史子「マイノリティ」) 学文社 2019年4月 (ISBN: 4762028754)
- 12. 人類学・社会学的視点からみた過去、現在、未来のことばの教育:言語と言語教育イデオロギー 佐藤 慎司; 村田 晶子 (担当:分担執筆, 範囲:第11章 井本由紀・徳永智子「ことばにならない経験をことばにすること:多文化チーム・エスノグラフィーの実践をふりかえる」) 三元社 2018年11月 (ISBN: 4883034720)
- 13. Japanese Education in a Global Age: Sociological Reflections and Future Directions (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 46) Yonezawa, Akiyoshi; Kitamura, Yuto; Yamamoto, Beverley; Tokunaga, Tomoko Springer 2018年8月 (ISBN: 9811315272)
- 14. Learning to Belong in the World: An Ethnography of Asian American Girls Tomoko Tokunaga Springer 2018年3月 (ISBN: 9811084785)
- 15. Conceptual Shifts and Contextualized Practices in Education for Glocal Interaction: Issues and Implications (Intercultural Communication and Language Education) Selvi, Ali Fuad; Rudolph, Nathanael (担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Co-producing Glocal Knowledge: Possibilities of International Education Courses in Japan") Springer 2017年11月 (ISBN: 9811064202)
- 16. Globalization and Japanese Exceptionalism in Education (Routledge Research in International and Comparative Education) 恒吉, 僚子 (担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Chapter 6 Breaking in or Dropping out? Filipina Immigrant Girls Envisioning Alternative Lives in a Globalized World") Routledge 2017年9月 (ASIN: 0367272091)
- 17. かかわることば: 参加し対話する教育・研究へのいざない 佐藤慎司; 佐伯 胖 (担当:分担執筆, 範囲:第4章 井本由紀・徳永智子「越境する『私たち』と教育のフィールドワーク:対話的オートエスノグラフィーの試み」) 東京大学出版会 2017年5月 (ISBN: 4130530895)
- 18. 外国につながる子どもたちと教育―「内なる国際化」に対応した人材の育成(明治学院大学教養教育センターブックレット2) 明治学院大学教養教育センター; 社会学部編 (担当:分担執筆, 範囲:第5章「グローバル社会を生きる移民の子どものエンパワメント:アメリカのNPOの取り組みから」) かんよう出版 2017年4月 (ISBN: 4906902847)
- 19. Chinese-Heritage Students in North American Schools: Understanding Hearts and Minds Beyond Test Scores Wen Ma; Guofang Li; Wen Ma; Guofang Li (担当:分担執筆, 範囲:Chapter 11 "I Feel Proud to Be an Immigrant": How a Youth Program Supports Ibasho Creation for Chinese Immigrant Students in the US (co-authored with Chu Huang)) Routledge 2016年3月 (ISBN: 1138999261)
- 20. Global Sociology of Education: Solving Social Problems through Education Alexander Osipov (担当:分担執筆, 範囲:Shinichi Aizawa, Ryo Uchida, Tomoko Tokunaga "Utopian Education? Possibilities and Challenges of Establishing a Secure Society through Japanese Schooling" (written in English and translated into Russian)) Novgorod State University Publishing Co 2015年
- 1. Engaging students in promoting diversity, equity and inclusion in Japanese higher education: Co-developing intergroup dialogue with university students Tomoko Tokunaga; Akira Sawata 2024 Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES) 2024年3月
- 2. 外国につながる若者との参加型アクションリサーチ 徳永智子 第 25 回千葉大学移民難民スタディーズ研究会 2023年12月 招待有り
- 3. Re-Capturing Our Realities: A Photobook Project with Migrant Youth in Japan Shao-Kobayashi; Satoko; Tokunaga, Tomoko; Sasaki, Ayako 2023 Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Annual Meeting 2023年12月
- 4. Deconstructing ‘Japan’ through the Lens of Border Crossing Tokunaga, Tomoko 2023 Anthropology of Japan in Japan (AJJ) Annual Meeting 2023年12月
- 5. Supporting Immigrant Students through School-Community Partnerships: Challenges and Possibilities towards Systematic Collaboration Tomoko Tokunaga; Yunjeong Kim 2023 World Education Research Association (WERA) Focal Meeting 2023年11月
- 6. 都立高校における外国につながる生徒の教育保障の現状と課題-アンケートとインタビューの調査から- 額賀美紗子; 布川あゆみ; 三浦綾希子; 德永 智子; 金侖貞 多文化共生教育ネットワーク東京(TEAM-Net)研修会 2023年9月 招待有り
- 7. 移民生徒の教育機会を阻む重層的バリアと変革可能性―都立高校30校におけるインタビュー調査をもとに― 額賀美紗子; 金侖貞; 髙橋史子; 徳永 智子; 三浦綾希子; 角田仁 異文化間教育学会第44回大会 2023年6月
- 8. How do Japanese public high schools respond to immigrant students? Challenges of diversity and educational equity in Tokyo Nukaga, M; Takahashi, F; Tokunaga, T; Miura, A; Fukawa, A; Kim, Y Nissan Seminar, Nissan Institute of Japanese Studies, University of Oxford 2023年5月
- 9. Discussant, The Second Generation Immigrants in Japan: Cross-Ethnic Comparison of ‘Newcomer’ Children Today Tomoko Tokunaga Book Talk Series The UTokyo Center for Contemporary Japanese Studies 2023年1月 招待有り
- 10. 移民の若者から見る日本の教育―参加型アクションリサーチの試み― 徳永智子 京都大学ウェビナーシリーズ第5回ダイバシティ時代の「日本型教育」の行方 2022年12月 招待有り
- 11. 地域貢献とグローバル展開のはざまで―越境する研究者の視点から― 徳永智子 第32回異文化間教育学会研修会『みんなで考えよう―異文化間教育研究のグローバル展開』 2022年11月 招待有り
- 12. 後期中等教育における移民生徒の教育機会と進路保障―都立高校調査にもとづく問題提起― 額賀美紗子; 布川あゆみ; 髙橋史子; 金侖貞; 徳永 智子; 角田仁 日本教育学会第81回大会 2022年8月
- 13. 誰一人取り残さない教育―外国人児童生徒を包摂する教育に向けて― 徳永智子 文部科学省中央教育審議会教育振興基本計画部会(第4回) 2022年7月 招待有り
- 14. 外国につながる生徒の把握と包括的支援に向けた課題―都立高校における質問紙調査とインタビューをもとに― 額賀美紗子; 金侖貞; 三浦綾希子; 徳永 智子; 角田仁 異文化間教育学会第43回大会 2022年6月
- 15. コロナ禍の若者参加型アクションリサーチ(YPAR)プロジェクト 徳永 智子; ジョシディネス; 渡邉慎也; アルジュンシャ 筑波大学人文社会系シンポジウム「多文化共生社会の持続可能な学びの場のデザインを目指して」 2022年3月
- 16. 移民の若者の居場所とエンパワメント―エスノグラフィー研究から参加型アクションリサーチへ 徳永智子 第74回筑波大学人間系コロキアム 2021年12月 招待有り
- 17. Unpacking Collaboration in Youth Participatory Action Research during COVID-19: Reflecting on Collaborative Project with Immigrant Youth in Tokyo Tomoko Tokunaga Annual Conference of the American Anthropological Association 2021年11月
- 18. Co-researching with Immigrant Youth during COVID-19: Dilemma between Protection and Participation Tokunaga Tomoko; Dinesh Joshi 73rd Annual Conference of the Japan Society for Educational Sociology 2021年9月
- 19. 指定討論:増田研・椎野若菜編著『現場で育むフィールドワーク教育』(古今書院、2021年) 徳永智子 日本比較教育学会広報委員会企画『書籍紹介』 2021年9月
- 20. コロナ禍を生きる移民の若者との協働実践―若者参加型アクションリサーチ(YPAR)を通して― 徳永智子 日本文化人類学会第55回研究大会 2021年5月
知財情報はまだありません。
334 total views