ホーム > 德永 智子/ Tokunaga, Tomoko
德永 智子
Tokunaga, Tomoko
人間系 , 准教授 Institute of Human Sciences , Associate Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
移民の若者との協働から学校を問う : 参加型アクションリサーチの試み
徳永 智子
Annual Book of the Japanese Educational Research 57 (2023)
-
2.
「日系企業が自分に合わないと思う」―南米系移民第二世代の日本での就職活動経験―
髙橋史子; 額賀美紗子; 德永智子
Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 132 (2023)
-
3.
外国につながる若者の居場所づくりとキャリア支援 : 都立定時制高校における三者協働の実践——特集 ともに学び未来を描くキャリア形成の現場
徳永 智子; 角田 仁; 海老原 周子
日本語教育 = Journal of Japanese language teaching / 日本語教育学会学会誌委員会 編 19 (2023)
-
4.
Pitfalls and Possibilities of Social Justice Ally Development Models: Lessons From Borderland Theories for Building Solidarity Across Difference
Beth Douthirt-Cohen; Tomoko Tokunaga; T. Donté McGuire; Hana Zewdie
Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association 59: 14 (2023) Semantic Scholar
-
5.
Participatory Action Research in Education: Benefits and Tensions Across Contexts
Jim Sosnowski; Tomoko Tokunaga; Sarah A. Evans
Annals of Anthropological Practice 46: 19 (2022) Semantic Scholar
-
6.
Participatory Action Research with Immigrant Youth in Tokyo: Possibilities and Challenges of Ibasho Creation Project
Tomoko Tokunaga; Isabel Machado Da Silva; Mengyuan Fu
Annals of Anthropological Practice 46: 40 (2022) Semantic Scholar
-
7.
Co-researching with Immigrant Youth in Tokyo during COVID-19: Possibilities of Virtual Youth Participatory Action Research
Tokunaga Tomoko; Dinesh Joshi Ratala; Watanabe Shinya; Shah Arjun
NEOS 14: (2022)
-
8.
はざまにある生と教育―アメリカにおける移民女性の語りから
徳永智子; 住野満稲子
Annual Book of the Japanese Educational Research 12: 157 (2021)
-
9.
「わたし」との協働的な「日本」の再想像/創造の試み―越境する女性たちをめぐるマルチサイテッド・エスノグラフィー―
徳永智子
Intercultural Education 53: 52 (2021)
-
10.
Co-Creating Ibasho at a Part-Time High School in Tokyo: Affirming the Lives of Immigrant Students through Extracurricular Activities
Tomoko Tokunaga
Educational Studies in Japan: International Yearbook 15: 27 (2021)
-
11.
Co-constructing Belonging: ‘Voluntary Separation’ in Deaf and Immigrant Education in Japan
Jennifer M. McGuire; Tomoko Tokunaga
Japanese Studies 40: 291 (2020) Semantic Scholar
-
12.
‘Is he allowed to have a crush on you?’ interrupting adultism in fieldwork with youth*
Beth Douthirt-Cohen; Tomoko Tokunaga
Ethnography and Education 15: 207 (2020) Semantic Scholar
-
13.
Possibilities and Constraints of Immigrant Students in the Japanese Educational System
徳永智子
Background Paper Commissioned for Global Education Monitoring Report 2019, Migration, Displacement and Education: Building Bridges, Not Walls, UNESCO Publishing (2018)
-
14.
多文化クラスにおけるチーム・エスノグラフィーの教育実践
徳永智子; 井本由紀
Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 47 (2017)
-
15.
Multicultural Education in Japan
Tomoko Tokunaga
Oxford Research Encyclopedia of Education (2017)
-
16.
‘We Dominate the Basement!’: How Asian American Girls Construct a Borderland Community
Tomoko Tokunaga
International Journal of Qualitative Studies in Education 29: 1086 (2016) Semantic Scholar
-
17.
国境を越える想像上の「ホーム」:アジア系アメリカ人の女子生徒によるメディア/ポピュラー・カルチャーの消費に着目して
徳永智子
Intercultural Education (Bulletin of the Intercultural Education Society of Japan) 70 (2014)
-
18.
When the Social Justice Learning Curve Isn't As Steep: How an Introductory Graduate Course in Social Foundations Changed the Conversation
Douthirt-Cohen, B; Tokunaga, T; Colvin, D; Mac, J (+2 著者) Lee, D
Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association 49: 263 (2013)
-
19.
The Ongoing Pursuit of Educational Equity in Japan: The Accreditation of Ethnic High Schools
Tomoko Tokunaga; Beth Douthirt-Cohen
Equity & Excellence in Education 45: 320 (2012) Semantic Scholar
-
20.
‘I’m Not Going to Be in Japan Forever’: How Filipina Immigrant Youth in Japan Construct the Meaning of “Home”
Tomoko Tokunaga
Ethnography and Education 6: 179 (2011) Semantic Scholar
-
1.
グローバル時代の教育文化―世界の中で考える日本の教育―
恒吉 僚子
(担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「アメリカにおける移民の子どもの生活世界と教育」(6章)、「地域による移民の教育支援と協働」(7章))
放送大学教育振興会 2025年3月 (ISBN: 459514217X)
-
2.
職場でDE&Iを進めるためのワークショップの手引き:企業と大学との3年間の協働から
河野禎之; 徳永智子; 共同研究プロジェクト「IBASHO-where we belong-」
(担当:共著)
みらいfactory 2024年9月 (ISBN: 9784991383700)
-
3.
Teaching Japan: A Handbook
Gaitanidis, Ioannis; Poole, Gregory S.
(担当:分担執筆, 範囲:Chapter 9 Tomoko Tokunaga "Deconstructing 'Japan' through the Lens of Border Crossing")
MHM Limited 2024年6月 (ISBN: 4909286462)
-
4.
The Oxford Encyclopedia of Race and Education
Paula Groves Price
(担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Multicultural Education in Japan")
Oxford University Press 2024年3月 (ASIN: 0190694319)
-
5.
最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育
藤田 晃之; 佐藤 博志; 長田 友紀; 平井 悠介
(担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「ヤングケアラ―」、「若者論の動向」)
時事通信社 2024年3月 (ISBN: 4788719010)
-
6.
外国につながる若者とつくる多文化共生の未来――協働によるエンパワメントとアドボカシー
徳永 智子; 角田 仁; 海老原 周子
(担当:編者(編著者))
明石書店 2023年4月 (ISBN: 4750355518)
-
7.
これからの教育社会学 (y-knot)
相澤 真一; 伊佐 夏実; 内田 良; 徳永 智子
(担当:共著)
有斐閣 2023年1月 (ISBN: 4641200033)
-
8.
異文化間教育事典
異文化間教育学会; 大舩, ちさと; 岡村, 郁子; 岸, 磨貴子; 工藤, 和宏; 小林, 聡子; 斎藤, ひろみ; 佐藤, 郡衛; 渋谷, 真樹; 渋谷, 恵; 古屋, 憲章; 横田, 雅弘
(担当:分担執筆, 範囲:徳永智子「ハイブリディティ」「居場所」)
明石書店 2022年6月 (ISBN: 475035399X)
-
9.
新グローバル時代に挑む日本の教育: 多文化社会を考える比較教育学の視座
恒吉, 僚子; 額賀, 美紗子; 高橋, 史子; 譚, 君怡; 伊藤, 秀樹; 御旅屋, 達; 徳永, 智子; 大滝, 世津子; 森, いづみ; 代, 玉
(担当:分担執筆, 範囲:第7章 徳永智子 「アメリカのNPOによる中国系移民生徒の教育支援―ストレングス・アプローチから―」)
東京大学出版会 2021年5月 (ISBN: 4130520822)
-
10.
国際教育開発への挑戦―これからの教育・社会・理論
荻巣 崇世; 橋本 憲幸; 川口 純
(担当:分担執筆, 範囲:第7章 徳永智子「〈わたし〉から始める教育開発:日米における移民の子どものエスノグラフィー」)
東信堂 2021年1月 (ISBN: 4798916714)
-
11.
The Global Education Effect and Japan: Constructing New Borders and Identification Practices
Doerr, Neriko Musha
(担当:分担執筆, 範囲:Chapter 8 Yuki Imoto & Tomoko Tokunaga "Refracting Global Imaginations through Collaborative Autoethnography and Teaching: Reflections from Two “Border Crossing”/“Returnee” Academics in Japan")
Routledge 2020年3月 (ISBN: 1032173599)
-
12.
移民から教育を考える
額賀, 美紗子; 芝野, 淳一; 三浦, 綾希子; 呉, 永鎬; 新見, 有紀子; 敷田, 佳子; 坪田, 光平; 金南, 咲季; 藤浪, 海; 山本, 晃輔; 五十嵐, 洋己; 山野上, 麻衣; 高橋, 史子; 薮田, 直子; 徳永, 智子; 住野, 満稲子
(担当:分担執筆, 範囲:第15章 徳永智子・住野満稲子「ノンフォーマルな教育と居場所:夜間中学校・NPO・エスニック組織・メディア」)
ナカニシヤ出版 2019年9月 (ISBN: 4779513693)
-
13.
Children and Globalization: Multidisciplinary Perspectives (Routledge Studies in Cultural History)
Mahmoudi, Hoda; Mintz, Steven
(担当:分担執筆, 範囲:Chapter 7 “To Find a Better Way to Live a Life in the World”: An Autoethnographic Exploration of Ibasho Project with Chinese Immigrant Youth in the United States)
Routledge 2019年4月 (ASIN: 0367204614)
-
14.
SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を
北村 友人; 佐藤 真久; 佐藤 学; 望月 要子; 永田 佳之; 諸橋 淳; 小林 亮; 興津 妙子; 小玉 亮子; 小山 祥子; 大村 浩志; 芦田 明美; 徳永 智子; 高橋 史子; 浅井 幸子; 有間 梨絵; 川口 純; 丸山 英樹; 松田 弥花; 松葉口 玲子; 岩本 渉; 勝野 正章; 李 正連; 西村 幹子; 草彅 佳奈子
(担当:分担執筆, 範囲:第8章徳永智子・高橋史子「マイノリティ」)
学文社 2019年4月 (ISBN: 4762028754)
-
15.
人類学・社会学的視点からみた過去、現在、未来のことばの教育:言語と言語教育イデオロギー
佐藤 慎司; 村田 晶子
(担当:分担執筆, 範囲:第11章 井本由紀・徳永智子「ことばにならない経験をことばにすること:多文化チーム・エスノグラフィーの実践をふりかえる」)
三元社 2018年11月 (ISBN: 4883034720)
-
16.
Japanese Education in a Global Age: Sociological Reflections and Future Directions (Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects, 46)
Yonezawa, Akiyoshi; Kitamura, Yuto; Yamamoto, Beverley; Tokunaga, Tomoko
Springer 2018年8月 (ISBN: 9811315272)
-
17.
Learning to Belong in the World: An Ethnography of Asian American Girls
Tomoko Tokunaga
Springer 2018年3月 (ISBN: 9811084785)
-
18.
Conceptual Shifts and Contextualized Practices in Education for Glocal Interaction: Issues and Implications (Intercultural Communication and Language Education)
Selvi, Ali Fuad; Rudolph, Nathanael
(担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Co-producing Glocal Knowledge: Possibilities of International Education Courses in Japan")
Springer 2017年11月 (ISBN: 9811064202)
-
19.
Globalization and Japanese Exceptionalism in Education (Routledge Research in International and Comparative Education)
恒吉, 僚子
(担当:分担執筆, 範囲:Tomoko Tokunaga "Chapter 6 Breaking in or Dropping out? Filipina Immigrant Girls Envisioning Alternative Lives in a Globalized World")
Routledge 2017年9月 (ASIN: 0367272091)
-
20.
かかわることば: 参加し対話する教育・研究へのいざない
佐藤慎司; 佐伯 胖
(担当:分担執筆, 範囲:第4章 井本由紀・徳永智子「越境する『私たち』と教育のフィールドワーク:対話的オートエスノグラフィーの試み」)
東京大学出版会 2017年5月 (ISBN: 4130530895)
-
21.
移民の若者の居場所とエンパワメント―エスノグラフィー研究から参加型アクションリサーチへ
徳永智子
第74回筑波大学人間系コロキアム 2021年12月 招待有り
-
22.
Unpacking Collaboration in Youth Participatory Action Research during COVID-19: Reflecting on Collaborative Project with Immigrant Youth in Tokyo
Tomoko Tokunaga
Annual Conference of the American Anthropological Association 2021年11月
-
23.
Co-researching with Immigrant Youth during COVID-19: Dilemma between Protection and Participation
Tokunaga Tomoko; Dinesh Joshi
73rd Annual Conference of the Japan Society for Educational Sociology 2021年9月
-
24.
指定討論:増田研・椎野若菜編著『現場で育むフィールドワーク教育』(古今書院、2021年)
徳永智子
日本比較教育学会広報委員会企画『書籍紹介』 2021年9月
-
25.
コロナ禍を生きる移民の若者との協働実践―若者参加型アクションリサーチ(YPAR)を通して―
徳永智子
日本文化人類学会第55回研究大会 2021年5月
-
26.
Youth Empowerment through Participatory Action Research in Tokyo: Taking Collaborative Action with Immigrant Youth
Tokunaga Tomoko; Dinesh Joshi; Watanabe Shinya; Shah Arjun
Education for Multicultural Futures of Asia Research (EMFAR) Dialogue Series, Diversity through Understanding Equity in Teaching (DUET), The Education University of Hong Kong 2021年2月 招待有り
-
27.
Is Japan Home? Is the US Home? Diverging Paths of Asian Immigrant Girls in Japan and the US
Tokunaga, Tomoko
Annual Conference of AAS (Association for Asian Studies)-in-Asia 2020年9月
-
28.
アメリカにおける中国系移民生徒の居場所づくりに関する参加型アクションリサーチ
徳永智子
日本教育社会学会第72回大会 2020年9月
-
29.
越境する女性の「日本」をめぐるマルチサイテッド・エスノグラフィー:「わたし」との協働的な再想像/創造
徳永智子
異文化間教育学会第41回大会特定課題研究「異文化間教育における『日本』の再想像/創造」 2020年6月 招待有り
-
30.
Tabunka Kyousei: Ideologies of Multiculturalism and Integration in Japanese Education
Sáenz- Hernández Isabel; Tokunaga Tomoko
20th International Conference on Diversity in Organizations, Communities & Nations 2020年6月
-
31.
(Un)Learning Forms of Knowledge and Positionings: Dialogic Autoethnography of Transnational Female Academics in Japan
Tokunaga Tomoko; Imoto Yuki
Annual Conference of the American Anthropological Association 2019 2019年11月
-
32.
定時制高校における参加型アクションリサーチの可能性と課題-居場所づくりの協働実践をふりかえる-
徳永智子
異文化間教育学会第40回大会 2019年6月
-
33.
Diverging Academic Trajectories of Immigrant Students in Japan: The Possibilities of In-and-Out of School Policies and Practices
Tokunaga Tomoko; Nukaga Misako
Annual Conference of the Comparative and International Education Society 2019 2019年4月
-
34.
Multicultural Team Ethnography as Border-Crossing Practice: Reflections from Two ‘Returnee’ Academics at a Japanese University
Imoto Yuki; Tokunaga Tomoko
Annual Conference of the Association for Asian Studies 2019 2019年3月
-
35.
Exploration of Collaborative Ibasho Creation Project with Youth in Tokyo: Using Participatory Action Research
Tokunaga Tomoko
Annual Conference of the American Anthropological Association 2018 2018年11月
-
36.
アメリカにおける中国系移民の若者と居場所づくり:「居場所プロジェクト」をふりかえる
徳永智子
異文化間教育学会第39回大会 2018年6月
知財情報はまだありません。
713 total views