世界各国と共同し、インクルーシブ教育の在り方を探る
インクルーシブ教育システム開発・リサーチユニットExploring Ideal Inclusive Education Systems through International Collaboration

キーワード:インクルーシブ教育、特別支援教育、カリキュラム、教師教育、授業研究

障害児や貧困家庭の子ども、異なる文化背景を持った子どもへの教育など、多様な教育的ニーズに対応できる教育システム・プロセスとしてのインクルーシブ教育(IE)の実施が世界共通の課題となっていますが、日本のインクルーシブ教育は、障害教育やマイノリティ問題など各々の研究領域内での研究にとどまっている状況です。

インクルーシブ教育システム開発・リサーチユニットは、2017年度まで東京キャンパスに設置された「筑波大学特別支援教育研究センター」の役割を引き継ぎ、日本のインクルーシブ教育システムの構築と世界への発信を目的に設立しました。筑波大学の特別支援教育領域の研究者が、教育学や心理学の研究者と連携して研究を進めることで、より包括的なインクルーシブ教育の実現を目指しています。

 

 

データベース化された授業実践法の教材を英文化し、世界に発信する

筑波大学は東京地区に5つの附属特別支援学校を有しており、「特別支援教育連携推進グループ」を設置して研究の連携と実践に取り組んでいます。実践研究ベースで特別支援教育に貢献してきた各学校の先生方がそれぞれに工夫・考案した授業実践法などのコンテンツを教材としてデータベース化しており、これを英文化し、国内のみならず世界中からアクセスできるようにしてきました。この取り組みは特別支援教育連携推進グループと当ユニットの協力のもと推進しています。附属学校との連携が取りやすい体制だからこそ実現できたと言えるでしょう。

 

図1:インクルーシブ教育原理の追求

図1:インクルーシブ教育原理の追求

 

インクルーシブ教育について他国の研究者たちと意見交換をすると、それぞれの国の文化的背景や教育システムの違いが導入の課題であることが分かります。しかし教材は国や文化が異なっても比較的活用しやすいものであり、そうした点でも、日本のノウハウを世界に向けて発信する意義を感じています。

 

オハイオ州立大学との学術的交流で共通理解を深める

オハイオ州立大学の研究者との交流の様子

オハイオ州立大学の研究者との交流の様子

 

オハイオ州立大学との共同研究を見据え、講演会の実施などを通じた交流も始まっています。オハイオ州には特別支援学校にあたる施設がほとんどないため、オハイオ州立大学の研究者にとっても、私たちの研究・教育フィールドには魅力的な部分があるようです。

特別支援研究セミナーにおいてオハイオ州立大学のM. Brock博士から、特別支援クラスの授業風景を録画し、教員と研究者がそれを見ながらディスカッションを行い、教員が教育現場でフィードバックをもとに実践するシステムの紹介がされました。私たちはこの研究は、様々なケースをデータとして蓄積できる点でも非常に有益で共感できる取り組みだと考えており、現在は、このシステムを取り入れた特別支援教育の現職教員スキルアッププログラムを開発するための共同研究の準備を進めています。

研究自体は萌芽的な段階ですが、当ユニットを起点にして派生した取り組みや、コアメンバー以外の研究者と連携することで、様々な視点や他の資源とも繋がり、課題の解決や研究の広がりが期待できるなど、インクルーシブ教育発展の可能性を感じています。

 

社会への貢献・実績
  • ・附属特別支援学校5校・特別支援教育連携推進グループ・人間系障害科学域の協働による「筑波大学 特別支援教育 教材・指導法データベース」http://www.human.tsukuba.ac.jp/snerc/kdb/index.html
  • 特別支援教育研究セミナーの開催(特別支援教育連携推進グループとの共催で年2回、毎年実施)
  • 障害科学学会における企画シンポジウム「米国におけるエビデンスベースのインクルーシブ教育の実際―オハイオ州立大学研究連携視察をもとに―」の実施(2019年3月)
  • 「通級による指導担当者養成の在り方に関する実践研究プロジェクト」(茨城県)の受託(2020年度)
  • 「課題別研修『インクルーシブ教育実践強化~すべての子どもを支える授業づくり~』コース研修」(JICA筑波)の受託(2020年度~2022年度)

取材日:2020年2月11日


Exploring Ideal Inclusive Education Systems through International Collaboration

Unit name: Research on Developing Inclusive Education System

Key words: inclusive education, special education, curriculum, teacher training, JP model of lesson study

 

The establishment of inclusive education (IE) systems/processes to fulfill diverse education needs, such as the needs of children with disabilities, children from economically disadvantaged families, and children with different cultural backgrounds, is a global challenge. However, in Japan, IE related research is still limited and mainly remains within the research area of special education.

The research unit on Developing Inclusive Education System was launched to establish IE systems in Japan, and share them with other countries, taking over the roles of the Special Needs Education Research Center, University of Tsukuba, which had been situated in Tokyo campus until 2017. The research unit aim to realize more comprehensive IE by promoting collaboration between researchers from multidisciplinary areas, including special needs education, education and psychology in University of Tsukuba.

 

Translating database of teaching materials into English and sharing with countries

The University of Tsukuba has 5 affiliated schools for special needs education in the Tokyo area, promoting research collaboration and practice with the Group for Cooperative Promotion of Special Needs Education. They created a database of teaching materials revised or devised by their teachers, who have contributed to special needs education through practical research. The Group for Cooperative Promotion of Special Needs Education and the research unit have been cooperating to translate this database into English, so it can be accessible not only in Japan but also from other countries. The university’s system that allows active collaboration with affiliated schools have made this feasible.

 

Figure 1: Pursuit of high principles of IE

Figure 1: Pursuit of high principles of IE

 

When we exchange opinions on IE with researchers from other countries, we find that differences in cultural backgrounds and education systems among countries can be a barrier in establishing IE. In contrast, teaching materials are relatively easy to use, regardless of the country or culture, and this is one of the reasons why we believe that there is significance in sharing our expertise with other countries.

 

Deepening understanding through academic exchange with Ohio State University

A view of exchange with researchers from Ohio State University

A view of exchange with researchers from Ohio State University

 

We have started academic collaboration with Ohio State University in the U.S., through holding lecture meetings. We are looking into conducting collaborative research in the near future as the two universities have similar research interests and have different special needs-related facilities which will support the research.

During one of our seminars on special needs education, Dr. M. Brock of Ohio State University introduced a system to improve the quality of teaching by recording special needs class sessions and holding discussions among teachers and researchers using these videos to provide feedbacks. Considering this system useful and reasonable, we are currently preparing a collaborative study to develop a skill improvement program for teachers in charge of special needs education.

Although our research has just begun, we see potential in our original approaches and active collaboration with other researchers in developmenting IE. We believe these activities provide various perspectives, connect resources, and contribute to problem-solving and more research.

 

Social contributions and achievements
  • Creating the Database of Teaching Materials and Methods for Special Needs Education, University of Tsukuba through collaboration among the 5 affiliated schools for special needs education, Group for Cooperative Promotion of Special Needs Education, and Department of Disability Sciences:
    http://www.human.tsukuba.ac.jp/snerc/kdb/index.html
  • Holding seminars to study special needs education (twice every year through collaboration with the Group for Cooperative Promotion of Special Needs Education)
  • Organizing a symposium led by the Association of Disability Sciences, Japan, entitled: <Current Status of Evidence-based Inclusive Education in the United States – Observation of Collaborative Research at Ohio State University – > (March 2019)
  • Carrying out an entrusted research project, named: <The Practice Research Project for Special Needs Educator Training (Ibaraki Prefecture, FY2020)
  • Providing an entrusted specialized training seminar course: <Inclusive Education Skill Improvement – To Organize Class Sessions for All Children (JICA Tsukuba, FY 2020-2022)

Interviewed on February 11, 2020