外国人児童生徒の日本語教育学習格差をなくしたい!―緊急時でも持続可能なオンライン教育体制と教育人材確保を目指してTo eliminate the learning divide in Japanese language education for foreign students - Establishing an online education system that is sustainable even in emergencies with sufficient human resources

代表者 : 澤田 浩子    
他のメンバー : 松崎 寛  入山 美保  井出 里咲子  長田 友紀  菊地 かおり  

外国人児童生徒のための遠隔日本語支援

Remote support for foreign students to learn Japanese language

日本語支援、遠隔教育、外国人児童生徒、学習言語能力

Japanese Language Support, Remote Learning, Foreign Students, Cognitive Academic Language Proficiency

新型コロナウイルス感染拡大の影響を受け、十分な日本語指導が受けられず、 学習に著しく遅れが生じる外国人児童生徒がいます。本プロジェクトでは、茨域県内の小中学校をモデルケースとし、以下2点について、遠隔システムを活用した外国人児童生徒への日本語指導のための基礎研究を実施します。
(1)外国人児童生徒のための遠隔日本語初期指導カリキュラムの開発と検証
(2)日本語支援者養成のための遠隔教育カリキュラムの開発と検証
日本の教育制度の中で遠隔教育の可能性を検証することで、従来の日本語教育の枠を超え、どんな状況でもきめ細やかな教育指導体制と地域支援の両立を可能にするモデル構築の検証研究として、研究結果を踏まえて本モデルを全国に普及できる可能性があります。

Due to the spread of COVID-19 infection, some foreign students lack sufficient opportunities for Japanese language education and face marked delays in learning. To promote Japanese language education for foreign students using remote systems, we conducted basic studies on the following 2 issues using elementary and junior high schools in Ibaraki Prefecture as model cases in this project:
(1)Development and evaluation of a curriculum for initial remote Japanese language education targeting foreign students
(2)Development and evaluation of a curriculum for remote education targeting Japanese language supporters
The results of these studies to confirm the feasibility of remote education within the Japanese education system may help develop a model that enables both a detailed education guidance system and community support in any situation, and disseminate it nationwide beyond the framework of conventional Japanese language education.