ホーム > 小松 孝太郎/ Komatsu, Kotaro
小松 孝太郎
Komatsu, Kotaro
人間系 教育学域 , 准教授 Faculty of Human Sciences, Department of Education , Associate Professor

-
数学教育において相対的な真理観を育成するための課題設計原理を構築
2023-12-27
小松 孝太郎

-
日本科学教育学会2022年度論文賞 人間系 小松 孝太郎
2022-09-17
小松 孝太郎
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
21.
Proof validation and modification by example generation: A classroom-based intervention in secondary school geometry
Komatsu, K; Ishikawa, T; Narazaki, A
Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (2016)
-
22.
A framework for proofs and refutations in school mathematics: Increasing content by deductive guessing
Kotaro Komatsu
Educational Studies in Mathematics 92: 147 (2016) Semantic Scholar
-
23.
Rethinking the discovery function of proof within the context of proofs and refutations
Komatsu, K; Tsujiyama, Y; Sakamaki, A
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 45: 1053 (2014) Semantic Scholar
-
24.
「円周角と中心角の関係の活用」において課題探究として証明することの授業化
小松孝太郎; 牧野圭介
Journal of Japan Society of Mathematical Education: Mathematics Education 96: 26 (2014)
-
25.
Invention of new statements for counterexamples
Komatsu, K; Sakamaki, A
Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Educati 17 (2014)
-
26.
Proof problems with diagrams: An opportunity for experiencing proofs and refutations
Komatsu, K; Tsujiyama, Y; Sakamaki, A; Koike, N
For the Learning of Mathematics 34: 36 (2014)
-
27.
Principles of task design to foster proofs and refutations in mathematical learning: Proof problem with diagram
Komatsu, K; Tsujiyama, Y
Task Design in Mathematics Education: Proceedings of ICMI Study 22 471 (2013)
-
28.
Lakatos’ heuristic rules as a framework for proofs and refutations in mathematical learning: Local-counterexample and modification of proof
Kotaro Komatsu
The 12th International Congress on Mathematical Education 2838 (2012)
-
29.
Potentials for spatial geometry curriculum development with three-dimensional dynamic geometry software in lower secondary mathematics
Miyazaki, M; Chino, K; Katoh, R; Arai, H (+4 著者) Komatsu, K
The International Journal for Technology in Mathematics Education 19: 73 (2012)
-
30.
ラカトシュの可謬主義から見た数学的探究とその教育的意義:証明に焦点を当てて
小松孝太郎
Journal of Science Education in Japan 35: 272 (2011)
-
31.
How do students generalize a conjecture through proving?: The importance of boundary cases between example and counterexample
Kotaro Komatsu
Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3 3: 89 (2011)
-
32.
An assessment framework for students’ abilities/competencies in proving
Chino,K; Fujita, T; Komatsu,K; Makino, T (+5 著者) Tsujiyama, Y
The 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education, Vol. 2 416 (2010)
-
33.
数学的探究におけるaction proofの活用の促進:事例研究を通して
小松孝太郎
Research Journal of Mathematical Education (Journal of Japan Society of Mathematical Education) 93: 3 (2010)
-
34.
学校数学におけるaction proofの機能に関する研究:発見に焦点をあてて
小松孝太郎
Research Journal of Mathematical Education (Journal of Japan Society of Mathematical Education) 92: 35 (2010)
-
35.
Counter-examples for refinement of conjectures and proofs in primary school mathematics
Kotaro Komatsu
Journal of Mathematical Behavior 29: 1 (2010) Semantic Scholar
-
36.
Pupils’ explaining process with manipulative objects
Kotaro Komatsu
Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3 3: 393 (2009)
-
37.
学校数学における証明する活動のあり方:数学的探究に焦点をあてて
小松孝太郎
Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba 33: 1 (2009)
-
38.
学校数学におけるaction proofの意義
小松孝太郎
学校教育学研究紀要 1: 69 (2008)
-
39.
学校数学におけるaction proofの発見の機能に関する一考察
小松孝太郎
Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics 27: 11 (2008)
-
40.
学校数学におけるaction proofの概念規定
小松孝太郎
Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics 26: 29 (2007)
-
1.
J. Wang (Ed.), Proceedings of the 14th International Congress on Mathematical Education
Durand-Guerrier, V.; Antonini, S.; Komatsu, K.; Azrou, N.; Zhou, C.
(担当:分担執筆, 範囲:Topic Study Group 16: Reasoning, argumentation, and proof in mathematics education, Vol. 1, pp. 384-387)
World Scientific 2024年7月
-
2.
B. Pepin, G. Gueudet, & J. Choppin (Eds.), Handbook of digital resources in mathematics education
Komatsu, K; Fujita, T
(担当:分担執筆, 範囲:Intertwined use of physical and digital tools in mathematics teaching and learning, pp. 251-278)
Springer 2024年6月
-
3.
藤田晃之・佐藤博志・平井悠介・長田友紀(編著),最新教育キーワード:165のキーワードで押さえる教育
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:個別最適な学び,pp. 6-7)
時事通信社 2024年3月
-
4.
M. Danesi (Ed.), Handbook of cognitive mathematics
Stylianides, A. J; Komatsu, K; Weber, K; Stylianides, G. J
(担当:分担執筆, 範囲:Teaching and learning authentic mathematics: The case of proving, pp. 727-761)
Springer 2022年11月
-
5.
礒田正美・影山和也(編著),中等数学科教育
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:Q31 数学的な見方・考え方および態度とは何かを述べなさい,Q32 中学校数学科の問題解決において数学的な見方・考え方が働く場面を示しなさい,Q33 高等学校数学科の問題解決において数学的な見方・考え方が働く場面を示しなさい,pp. 104-112)
協同出版 2021年12月
-
6.
蒔苗直道・松浦武人(編著),初等算数科教育
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:Q11 算数科で用いる記号や式について説明しなさい,Q14 空間観念の育成とはどのようなことか説明しなさい,Q27 図形の求積公式の指導について説明しなさい,pp. 35-36, 41-42, 77-80)
協同出版 2021年3月
-
7.
G. Hanna, D. Reid, & M. de Villiers (Eds.), Proof technology in mathematics research and teaching
Komatsu, K; Jones, K
(担当:分担執筆, 範囲:Virtual manipulatives and students’ counterexamples during proving, pp. 331-346)
Springer 2019年10月
-
8.
算数科教育学研究会(編),新版算数科教育研究
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:小数・分数の乗法・除法,pp. 54-64)
東洋館出版社 2019年3月
-
9.
清水美憲(編著),初等算数科教育
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:図形の学習指導,pp. 57-68)
ミネルヴァ書房 2019年3月
-
10.
A. J. Stylianides, & G. Harel (Eds.), Advances in mathematics education research on proof and proving: An international perspective (ICME-13 Monographs)
Komatsu, K; Ishikawa, T; Narazaki, A
(担当:分担執筆, 範囲:Proof validation and modification by example generation: A classroom-based intervention in secondary school geometry, pp. 131-144)
Springer 2018年1月
-
11.
藤井斉亮(編著),算数・数学科教育
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:作図と論証,pp. 191-197)
一藝社 2015年10月
-
12.
算数・数学教育における証明指導の改善
小松孝太郎
東洋館出版社 2014年2月
-
13.
大髙泉・清水美憲(編著),教科教育の理論と授業Ⅱ:理数編
小松孝太郎
(担当:分担執筆, 範囲:数学の学習論・学習者論, pp. 71-84)
協同出版 2012年3月
-
1.
デザイン研究における局所的理論の発展の様相
小松孝太郎; 真野祐輔
日本数学教育学会第57回秋期研究大会 2024年11月
-
2.
Writing PME Research Reports: A seminar for early-career researchers
Komatsu, K; Liljedahl, P; Chorney, S
The 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2024年7月
-
3.
PME46におけるセミナー開催の報告:Writing PME Research Reports
小松孝太郎
日本数学教育心理研究学会令和5年度秋期研究集会 2023年11月
-
4.
Writing PME Research Reports: A seminar for early-career researchers
Komatsu, K; Andrà, C; Hodkowski, N; Strohmaier, A. R
The 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023年7月
-
5.
International perspectives on proof: Recent results and future directions
Sommerhoff, D; Komatsu, K
The 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023年7月
-
6.
数学的帰納法による証明活動の発見機能のための課題設計原理
小松孝太郎
日本数学教育学会第11回春期研究大会 2023年6月
-
7.
学校数学における課題設計原理の開発に関する研究(2)
小松孝太郎
日本数学教育学会第11回春期研究大会 2023年6月
-
8.
Benefits and challenges of digital learning in school education
Kotaro Komatsu
Digital Learning in School Education: Perspectives from Japan, France, and Germany (French-German Dialogue on Japan III) 2022年9月
-
9.
学校数学における課題設計原理の開発に関する研究の枠組み
小松孝太郎
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月
-
10.
学校数学における課題設計原理の開発に関する研究
小松孝太郎
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月
-
11.
Benefits and obstacles of international collaborative research in education
2022 Online International Student Conference 2022年3月
-
12.
PME44におけるコロキウム開催の報告:Approaches to analysing classroom argumentation
真野祐輔; 小松孝太郎; 辻山洋介; 宮川健
日本数学教育心理研究学会令和3年度秋期研究集会 2021年10月
-
13.
Approaches to analysing classroom argumentation
Komatsu, K; Jones, K
The 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2021年7月
-
14.
前提の役割に関する生徒の認識を育成するための課題設計
小松孝太郎; Andreas J. Stylianides; Gabriel J. Stylianides; 和田聖国
日本数学教育学会第52回秋期研究大会 2019年11月
-
15.
授業過程の研究手法としてのアーギュメンテーション分析
真野祐輔; David A. Reid; 小松孝太郎; 辻山洋介
日本科学教育学会第43回年会 2019年8月
-
16.
科学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発:領域「データの活用」における調査結果の考察
辻山洋介; 青山和裕; 小松孝太郎; 永田潤一郎; 吉川厚
日本科学教育学会第43回年会 2019年8月
-
17.
The role of ‘opportunity to learn’ in the geometry curriculum: A multilevel comparison of six countries
Bokhove, C; Miyazaki, M; Leung, A; Mok, I; Komatsu, K; Chino, K
2019 American Educational Research Association Annual Meeting 2019年4月
-
18.
Task design with DGEs: The case of students’ counterexamples
Jones, K; Komatsu, K
The Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 2019年2月
-
19.
科学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発:領域「データの活用」における調査内容について
永田潤一郎; 青山和裕; 小松孝太郎; 辻山洋介
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月
-
20.
課題探究として証明することを実現する指導法の開発:領域「データの活用」に焦点をあてて
小松孝太郎; 永田潤一郎; 辻山洋介
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月
知財情報はまだありません。
1,082 total views
ORCID