ホーム > 名畑目 真吾/ Nahatame, Shingo
名畑目 真吾
Nahatame, Shingo
人間系 , 助教 Institute of Human Sciences , Assistant Professor
-
英文読解中の眼球運動を記録した大規模データセットを公開
2024-06-13
名畑目 真吾
-
視線の動きで読みやすさ予測 学習者に合った読解教材開発へ
2021-11-05
名畑目 真吾
-
英文の読みやすさの指標から読解に要する労力を予測~読解中の視線計測を活用して~
2021-11-02
名畑目 真吾
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Revisiting Text Readability and Processing Effort in L2 Reading: Evidence From Bayesian Modeling of Eye-Tracking Data
Shingo Nahatame; Kazuhiro Yamaguchi
(2025)
-
2.
Relative Importance of Lexical Features in Word Processing During L2 Reading
Shingo Nahatame; Satoru Uchida
(2024)
-
3.
TECO: An Eye-tracking Corpus of Japanese L2 English Learners’ Text Reading
Shingo Nahatame; Tomoko Ogiso; Yukino Kimura; Yuji Ushiro
Research Methods in Applied Linguistics 3: 100123 (2024) Semantic Scholar
-
4.
「話すこと」のテストについて小学生は何を感じているかー児童が安心して取り組めるテストを目指してー
鈴木はる代; 名畑目, 真吾
JES Journal 24: 52 (2024)
-
5.
Global Eye Movement Behavior of Japanese EFL Readers: Analysis of Passage-Level Eye-Tracking Measures
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) (2024)
-
6.
<基調講演>言語教育におけるテクノロジー活用の可能性 : 英語教育での使用事例を通して
名畑目, 真吾
人文科教育研究 50: 115 (2023)
-
7.
Effects of image instruction on coherent understanding of the protagonist and spatial information during narrative reading for learners of English as a foreign language.
Ogiso, T; Komuro, R; Nahatame, S; Mizugaki, R (+2 著者) Ushiro, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 65 (2023)
-
8.
Predicting processing effort during L1 and L2 reading: The relationship between text linguistic features and eye movements
Shingo Nahatame
BILINGUALISM-LANGUAGE AND COGNITION (2023) Semantic Scholar
-
9.
英文読解に要する処理労力と文章の言語的特徴の関係―眼球運動測定を用いた検討―
名畑目, 真吾
The Science of Reading 63: 76 (2022)
-
10.
Causal and semantic relations in L2 text processing: An eye-tracking study
Shingo Nahatame
Reading in a Foreign Language 34: 91 (2022)
-
11.
Effects of reading instruction on maintaining coherence of protagonist, temporality, and spatiality in narrative reading.
USHIRO, Yuji; OGISO, Tomoko; KOMURO, Ryuya; NAHATAME, Shingo (+2 著者) MIKAMI, Yosuke
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 65 (2022)
-
12.
Text Readability and Processing Effort in Second Language Reading: A Computational and Eye‐Tracking Investigation
Shingo Nahatame
Language Learning 71: 1004 (2021) Semantic Scholar
-
13.
Teamsをより効果的に使うためのTips
名畑目 真吾
筑波大学教育学系論集 = Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba 46: 83 (2021)
-
14.
年少者向け英語読み物教材における文章の結束性:コンピューターツールによる分析に基づいて
名畑目,真吾
The Science of Reading 62: 70 (2021)
-
15.
How Japanese EFL readers maintain the local and global coherence of protagonist, intentionality, and causality in narratives: Evidence from eye movements.
Ushiro, Y.; Ogiso, T.; Hosoda, M.; Nahatame, S. (+1 著者) Nishi, T.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 65 (2021)
-
16.
Monitoring Global Coherence of Protagonist, Causal, and Intentional Dimensions in Second Language Reading: A Preliminary Study on Eye Tracking
Nahatame, Shingo; Yuji, Ushiro; Tomoko, Ogiso; Masaya, Hosoda (+1 著者) Nishi, T.
Proceedings of the 30th Annual Conference of the Society for Text & Discourse (2020)
-
17.
Causal and Semantic Relations in Second Language Discourse Processing: An Eye-Tracking Study,
Nahatame, Shingo
Proceedings of the 30th Annual Conference of the Society for Text & Discourse (2020)
-
18.
Revisiting Second Language Readers’ Memory for Narrative Texts: The Role of Causal and Semantic Text Relations
Shingo Nahatame
Reading Psychology (2020) Semantic Scholar
-
19.
年少英語学習者向け読み物教材の言語的特徴と難易度 ―英文解析プログラムによる多面的な分析に基づいて―
名畑目, 真吾; 木村雪乃
JES Journal 20: 228 (2020)
-
20.
EFL Readers’ Understanding of Protagonist, Temporal, and Spatial Links in Narrative: Evidence from Eye Tracking.
Ushiro, Yuji; Ogiso, T; Nahatame, S; Hosoda, M (+4 著者) Aoki, S
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 31: 97 (2020) Semantic Scholar
-
1.
教育法規実務辞典
名畑目, 真吾
第一法規 2025年9月
-
2.
現代の学力観と評価
名畑目, 真吾
2024年12月
-
3.
データサイエンスはじめの一歩
名畑目, 真吾
2024年8月 (ISBN: 9784065366721)
-
4.
最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育
名畑目, 真吾
時事通信出版社 2024年3月 (ISBN: 4788719010)
-
5.
大修館『英語教育』2024年3月号
名畑目, 真吾; 木村雪乃
大修館書店 2024年2月
-
6.
大修館『英語教育』2023年5月号
名畑目, 真吾
大修館書店 2023年4月
-
7.
初等外国語教育
名畑目, 真吾; 松宮, 奈賀子
(担当:編者(編著者), 範囲:新・教職課程演習 初等外国語教育)
2021年3月 (ISBN: 9784319003532)
-
8.
初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
名畑目,真吾
(担当:分担執筆, 範囲:第7章 英語の文字とその取り扱い)
2018年3月
-
9.
初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
名畑目,真吾
(担当:分担執筆, 範囲:第9章 クラスルームイングリッシュの活用)
2018年3月
-
10.
初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
名畑目,真吾
(担当:分担執筆, 範囲:第9章 クラスルームイングリッシュの活用)
2018年3月
-
11.
英語好きな子に育つたのしいお話365: 遊んでみよう、聞いてみよう、話してみよう 体験型読み聞かせブック
名畑目真吾
(担当:分担執筆, 範囲:「頭の体操、英語のクイズに挑戦しよう!」ほか3編)
誠文堂新光社 2016年1月
-
12.
Reading Cycle: 循環型で学ぶ英語リーディング演習
名畑目真吾
金星堂 2015年1月
-
13.
英語リーディングテスト の考え方と作り方
名畑目真吾
(担当:分担執筆, 範囲:質問や選択肢のない問題:空所補充問題が測定するもの (pp. 53-58))
研究社 2012年1月
-
1.
Eye-movement behavior of Japanese L2 readers of English: Relationship to text difficulty and reading skill
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
2023 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2023年3月18日 American Association for Applied Linguistics (AAAL)
-
2.
読解教⽰と学習者の熟達度が物語⽂の空間・登場⼈物の⼀貫した理解に与え る影響 ―思考発話プロトコルの分析から―
小木曽, 智子; 小室, 竜也; 名畑目真吾; 水書, 亮; 工藤, 大奈; 丹藤, 慧也; 三上, 洋介; 小野, 由香子; 卯城, 祐司
第47回全国英語教育学会北海道研究大会 2022年8月6日 全国英語教育学会
-
3.
Quantifying Eye Movement and Text Linguistic Dada for Second Language Research
Nahatame, Shingo
Ohio State University Quantitative Methodology Center 2022 Conference 2022年6月1日 Ohio State University Quantitative Methodology Center 招待有り
-
4.
Using Data for Language Leaning, Teaching, and Assessment
Nahatame, Shingo
APEC-Tsukuba International Conference XVI 2022年2月10日 招待有り
-
5.
英文読解における処理負荷と文章の言語的特徴の関係―眼球運動測定を用いた検討―
名畑目, 真吾
第46回全国英語教育学会長野研究大会 2021年8月7日
-
6.
読解教示が物語文の時間・空間・登場人物に関する 情報のつながりの理解に与える影響―矛盾検知と思考発話プロトコルの分析から―
卯城, 祐司; 小室, 竜也; 小木曽, 智子; 名畑目, 真吾; 江田, 博之; 工藤, 大奈; 丹藤, 慧也; 三上, 洋介; 水書, 亮
第46回全国英語教育学会長野研究大会 2021年8月7日 全国英語教育学会
-
7.
Text Readability and Processing Effort During L2 Reading: A Computational and Eye-Tracking Investigation
Nahatame, Shingo
Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2021年3月
-
8.
Causal and Semantic Relations in Second Language Discourse Processing: An Eye-Tracking Study
Nahatame, Shingo
The 30th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2020年7月24日
-
9.
Monitoring Global Coherence of Protagonist, Causal, and Intentional Dimensions in Second Language Reading: A Preliminary Study on Eye Tracking.
Ushiro, Yuji; Ogiso, Tomoko; Nahatame, Shingo; Hosoda, Masaya; Hijikata, Yuko; Sasaki, Yamato; Komuro, Ryuya; Kamimura, Kozo
The 30th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2020年7月24日 the Society for Text & Discourse
-
10.
Monitoring Global Coherence of Protagonist, Causal, and Intentional Dimensions in Second Language Reading: A Preliminary Study on Eye Tracking.
Ushiro, Yuji; Ogiso, Tomoko; Nahatame, Shingo; Hosoda, Masaya; Hijikata, Yuko; Sasaki, Yamato; Komuro, Ryuya; Kamimura, Kozo
the 30th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2020年7月21日 the Society for Text & Discourse
-
11.
Text readability and comprehension processes during L2 reading: A computational and eye-tracking investigation
Nahatame, Shingo
Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics (Canceled) 2020年3月28日
-
12.
物語文における時間・空間・登場人物に関するつながりの理解 ―視線計測データの分析から―
卯城, 祐司; 小木曽, 智子; 神村, 幸蔵; 佐々木, 大和; 名畑目, 真吾; 細田, 雅也; 青木, 重憲; 岡田, 龍平; 小室, 竜也; Voslar, Matej
第45回全国英語教育学会弘前研究大会 2019年8月18日 全国英語教育学会
-
13.
物語文における時間・空間・登場人物に関するつながりの理解 ―視線計測データの分析から―
名畑目, 真吾; 卯城
全国英語教育学会第45回弘前研究大会 2019年8月17日
-
14.
英文読解中の文から文への読み戻り ―視線計測を用いた検証
名畑目,真吾
全国英語教育学会第45回弘前研究大会 2019年8月17日
-
15.
年少英語学習者向け読み物教材の難易度推定 ―英文解析プログラムによる言語的特徴の分析に基づいて―
名畑目, 真吾
第19回小学校英語教育学会北海道大会 2019年7月19日
-
16.
Coherence Monitoring of Protagonist, Temporal, and Spatial Dimensions in Second Language Reading: A Preliminary Study Employing Eye Tracking
Ushiro, Yuji; Ogiso, Tomoko; Nahatame, Shingo; Kamimura, Kozo; Sasaki, Yamato; Mori, Yoshinobu
The 29th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2019年7月9日 Society for Text & Discourse
-
17.
Coherence Monitoring of Protagonist, Temporal, and Spatial Dimensions in Second Language Reading: �A Preliminary Study Employing Eye Tracking
Ushiro, Yuji; Ogiso, Tomoko; Nahatame, Shingo; Kamimura, Kozo; Sasaki, Yamato; Mori, Yoshinobu
The 29th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2019年7月9日 Society for Text & Discourse
-
18.
Predicting the Text Difficulty of Graded Readers for Young Language Learners: A Computational Analysis of Linguistic Features
名畑目, 真吾
2019 Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2019年7月9日
-
19.
Comprehension processes in L2 reading: The role of causal and semantic text relations.
Nahatame,Shingo
Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2019年3月11日
-
20.
Causal and semantic relatedness effects on L2 text processing and memory: Evidence from self-paced reading and recall
Shingo; NAHATAME
the Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2017年3月1日
知財情報はまだありません。
913 total views
この研究者の他の情報源
キーワードが似ている研究者
- 土方 裕子 English language teaching, リーディング
- 古久保 - 徳永 克男 ALUMNI 記憶
- 岩田 裕子 ALUMNI 大学生
- 平井 明代 リーディング
- 清水 知子 ALUMNI 記憶