ホーム > 名畑目 真吾/ Nahatame, Shingo
名畑目 真吾
Nahatame, Shingo
人間系 , 助教 Institute of Human Sciences , Assistant Professor
-
英文読解中の眼球運動を記録した大規模データセットを公開
2024-06-13
名畑目 真吾
-
視線の動きで読みやすさ予測 学習者に合った読解教材開発へ
2021-11-05
名畑目 真吾
-
英文の読みやすさの指標から読解に要する労力を予測~読解中の視線計測を活用して~
2021-11-02
名畑目 真吾
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Revisiting Text Readability and Processing Effort in L2 Reading: Evidence From Bayesian Modeling of Eye-Tracking Data
Shingo Nahatame; Kazuhiro Yamaguchi
(2025)
-
2.
Relative Importance of Lexical Features in Word Processing During L2 Reading
Shingo Nahatame; Satoru Uchida
(2024)
-
3.
TECO: An Eye-tracking Corpus of Japanese L2 English Learners’ Text Reading
Shingo Nahatame; Tomoko Ogiso; Yukino Kimura; Yuji Ushiro
Research Methods in Applied Linguistics 3: 100123 (2024) Semantic Scholar
-
4.
「話すこと」のテストについて小学生は何を感じているかー児童が安心して取り組めるテストを目指してー
鈴木はる代; 名畑目, 真吾
JES Journal 24: 52 (2024)
-
5.
Global Eye Movement Behavior of Japanese EFL Readers: Analysis of Passage-Level Eye-Tracking Measures
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) (2024)
-
6.
<基調講演>言語教育におけるテクノロジー活用の可能性 : 英語教育での使用事例を通して
名畑目, 真吾
人文科教育研究 50: 115 (2023)
-
7.
Effects of image instruction on coherent understanding of the protagonist and spatial information during narrative reading for learners of English as a foreign language.
Ogiso, T; Komuro, R; Nahatame, S; Mizugaki, R (+2 著者) Ushiro, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 65 (2023)
-
8.
Predicting processing effort during L1 and L2 reading: The relationship between text linguistic features and eye movements
Shingo Nahatame
BILINGUALISM-LANGUAGE AND COGNITION (2023) Semantic Scholar
-
9.
英文読解に要する処理労力と文章の言語的特徴の関係―眼球運動測定を用いた検討―
名畑目, 真吾
The Science of Reading 63: 76 (2022)
-
10.
Causal and semantic relations in L2 text processing: An eye-tracking study
Shingo Nahatame
Reading in a Foreign Language 34: 91 (2022)
-
11.
Effects of reading instruction on maintaining coherence of protagonist, temporality, and spatiality in narrative reading.
USHIRO, Yuji; OGISO, Tomoko; KOMURO, Ryuya; NAHATAME, Shingo (+2 著者) MIKAMI, Yosuke
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 65 (2022)
-
12.
Text Readability and Processing Effort in Second Language Reading: A Computational and Eye‐Tracking Investigation
Shingo Nahatame
Language Learning 71: 1004 (2021) Semantic Scholar
-
13.
Teamsをより効果的に使うためのTips
名畑目 真吾
筑波大学教育学系論集 = Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba 46: 83 (2021)
-
14.
年少者向け英語読み物教材における文章の結束性:コンピューターツールによる分析に基づいて
名畑目,真吾
The Science of Reading 62: 70 (2021)
-
15.
How Japanese EFL readers maintain the local and global coherence of protagonist, intentionality, and causality in narratives: Evidence from eye movements.
Ushiro, Y.; Ogiso, T.; Hosoda, M.; Nahatame, S. (+1 著者) Nishi, T.
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 65 (2021)
-
16.
Monitoring Global Coherence of Protagonist, Causal, and Intentional Dimensions in Second Language Reading: A Preliminary Study on Eye Tracking
Nahatame, Shingo; Yuji, Ushiro; Tomoko, Ogiso; Masaya, Hosoda (+1 著者) Nishi, T.
Proceedings of the 30th Annual Conference of the Society for Text & Discourse (2020)
-
17.
Causal and Semantic Relations in Second Language Discourse Processing: An Eye-Tracking Study,
Nahatame, Shingo
Proceedings of the 30th Annual Conference of the Society for Text & Discourse (2020)
-
18.
Revisiting Second Language Readers’ Memory for Narrative Texts: The Role of Causal and Semantic Text Relations
Shingo Nahatame
Reading Psychology (2020) Semantic Scholar
-
19.
年少英語学習者向け読み物教材の言語的特徴と難易度 ―英文解析プログラムによる多面的な分析に基づいて―
名畑目, 真吾; 木村雪乃
JES Journal 20: 228 (2020)
-
20.
EFL Readers’ Understanding of Protagonist, Temporal, and Spatial Links in Narrative: Evidence from Eye Tracking.
Ushiro, Yuji; Ogiso, T; Nahatame, S; Hosoda, M (+4 著者) Aoki, S
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 31: 97 (2020) Semantic Scholar
-
1.
教育法規実務辞典
名畑目, 真吾
第一法規 2025年9月
-
2.
現代の学力観と評価
名畑目, 真吾
2024年12月
-
3.
データサイエンスはじめの一歩
名畑目, 真吾
2024年8月 (ISBN: 9784065366721)
-
4.
最新教育キーワード 165のキーワードで押さえる教育
名畑目, 真吾
時事通信出版社 2024年3月 (ISBN: 4788719010)
-
5.
大修館『英語教育』2024年3月号
名畑目, 真吾; 木村雪乃
大修館書店 2024年2月
-
6.
大修館『英語教育』2023年5月号
名畑目, 真吾
大修館書店 2023年4月
-
7.
初等外国語教育
名畑目, 真吾; 松宮, 奈賀子
(担当:編者(編著者), 範囲:新・教職課程演習 初等外国語教育)
2021年3月 (ISBN: 9784319003532)
-
8.
初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
名畑目,真吾
(担当:分担執筆, 範囲:第7章 英語の文字とその取り扱い)
2018年3月
-
9.
初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
名畑目,真吾
(担当:分担執筆, 範囲:第9章 クラスルームイングリッシュの活用)
2018年3月
-
10.
初等外国語教育(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)
名畑目,真吾
(担当:分担執筆, 範囲:第9章 クラスルームイングリッシュの活用)
2018年3月
-
11.
英語好きな子に育つたのしいお話365: 遊んでみよう、聞いてみよう、話してみよう 体験型読み聞かせブック
名畑目真吾
(担当:分担執筆, 範囲:「頭の体操、英語のクイズに挑戦しよう!」ほか3編)
誠文堂新光社 2016年1月
-
12.
Reading Cycle: 循環型で学ぶ英語リーディング演習
名畑目真吾
金星堂 2015年1月
-
13.
英語リーディングテスト の考え方と作り方
名畑目真吾
(担当:分担執筆, 範囲:質問や選択肢のない問題:空所補充問題が測定するもの (pp. 53-58))
研究社 2012年1月
-
21.
Text coherence perceived by Japanese learners of English: The role of sentence connectivity and language proficiency
Shingo; NAHATAME
the Annual Conference of the Euro Second Language Association 2016年9月1日
-
22.
Eye movements across sentences during L2 discourse processing: A study of Japanese learners of English.
Shingo; NAHATAME
the Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2015年3月1日
-
23.
Effects of semantic and causal relatedness on text memory and coherence judgment by Japanese EFL learners.
名畑目真吾
the Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2014年3月1日
-
24.
Making and Revising Predictions of Future Context in Japanese EFL Reading : A Study of Beginning to Low-Intermediate Level Learners(Collaboration and Relativization in English Language Education)
名畑目真吾
JACET全国大会要綱 2013年8月30日
-
25.
Semantic and causal relatedness in the process of predictive inference generation among Japanese EFL readers
名畑目真吾
イギリス応用言語学学会 2012年9月1日
-
26.
Causal coherence and predictive inference generation in Japanese EFL reading
名畑目真吾
JACET 全国大会要綱 2011年9月1日
-
27.
教科教育学の過去・現在・未来:日本教科教育学会の本質とは
名畑目, 真吾; 山内優佳
日本教科教育学会第50回全国大会
-
28.
英語学習者の文章読解における眼球運動データベースの構築と公開 ―文章単位のデータを用いた分析報告―
名畑目真吾; 木村雪乃; 小木曽智子; 卯城, 祐司
第 48 回全国英語教育学会⾹川研究⼤会 全国英語教育学会
-
29.
「話すこと」のテストについて小学生は何を感じているかー児童が安心して取り組めるテストを目指してー
名畑目, 真吾; 鈴木はる代
第23回小学校英語教育学会(JES)近畿・京都大会
-
30.
英文読解をモデル化する試み:視線計測データと言語データを用いて
名畑目, 真吾
第5回筑波大学産学連携シンポジウム「産学連携で切り拓く AI・デジタルの新時代」
-
31.
Open eye-tracking database of Japanese L2 English learners reading passages
Nahatame, Shingo; Ogiso, Tomoko; Kimura, Yukino; Ushiro, Yuji
2024 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics
-
32.
英語学習者の文章読解における眼球運動データベースの構築と 公開 ―文章単位のデータを用いた分析報告―
名畑目真吾; 木村雪乃; 小木曽智子; 卯城, 祐司
第 48 回全国英語教育学会⾹川研究⼤会 全国英語教育学会
-
33.
Eye-movement Behavior of Japanese L2 Readers of English: Relationship to Text Difficulty and Reading Skill
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
2023 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics American Association for Applied Linguistics (AAAL)
-
34.
Eye-movement Behavior of Japanese L2 Readers of English: Relationship to Text Difficulty and Reading Skill
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
2023 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics American Association for Applied Linguistics (AAAL)
-
35.
言語教育におけるテクノロジ―活用の可能性―英語教育での使用事例を通して
名畑目, 真吾
第72回人文科教育学会大会 招待有り
-
36.
言語教育におけるテクノロジ―活用の可能性―英語教育での使用事例を通して
名畑目, 真吾
第72回人文科教育学会大会
-
37.
英語教育学×認知科学×情報学 and more! ―もっと学際的な英語教育研究を目指して―
名畑目, 真吾
第81回人間系コロキアム
-
38.
これからの小学校英語のために考えておきたいこと-教科化の振り返りを踏まえて-
名畑目, 真吾
2022 年度 小学校英語教育学会(JES)茨城県支部セミナー
知財情報はまだありません。
915 total views
この研究者の他の情報源
キーワードが似ている研究者
- 土方 裕子 English language teaching, リーディング
- 古久保 - 徳永 克男 ALUMNI 記憶
- 岩田 裕子 ALUMNI 大学生
- 平井 明代 リーディング
- 清水 知子 ALUMNI 記憶