ホーム > 卯城 祐司/ Ushiro, Yuji
卯城 祐司
ALUMNI
2025年11月現在、筑波大学が主たる所属機関ではありません
Ushiro, Yuji
日本国際学園大学 , 経営情報学部ビジネスデザイン学科 , 教授 Japan International University , Professor

-
令和3年度公益財団法人教科書研究センター大学院生の教科書研究論文助成 入選
2021-10-27
卯城 祐司

-
令和3年度公益財団法人教科書研究センター大学院生の教科書研究論文助成 入選
2021-10-27
卯城 祐司

-
公益財団法人日本英語検定協会第34回(2021年)英検研究助成研究部門 入選
2021-07-21
卯城 祐司

-
公益財団法人日本英語検定協会第34回(2021年)英検研究助成調査部門 入選
2021-07-21
卯城 祐司

-
公益財団法人日本英語検定協会第34回(2021年)英検研究助成研究部門 入選
2021-07-21
卯城 祐司

-
英語長文の読み間違い 目の動きから原因探る
2016-05-03
卯城 祐司
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
41.
Examining the characteristics of scoring methods for written recall tests: Focusing on propositional and idea unit analyses.
Ushiro; Y; Nakagawa; C (+8 著者) 卯城, 祐司
JACET JOURNAL (The Japan Association of College English Teachers) 85-99 (2007)
-
42.
The effects of visual materials on reading comprehension tests.
Ushiro; Y; Shimizu; M (+11 著者) 卯城, 祐司
JACET BULLETIN (The Japan Association of College English Teachers) 97-112 (2006)
-
43.
Construct validation of reading selections in communicative tests.
Ushiro, Y; Koga, T; Shimizu, M; In'nami, Y (+1 著者) Hamano, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 17: 201-210 (2006) Semantic Scholar
-
44.
The role of grammar in L2 reading comprehension: The relationship of grammatical competence, chunking, and working memory.
Ushiro, Y
Tsukuba Review of English Language Teaching (The Tsukuba Society of English Language Teaching) 101-118 (2006)
-
45.
Teaching reading without Japanese translation: Understanding English through English by paraphrasing.
Hase, N; Hotta, A; Sano, K; Ushiro, Y
Journal of Teaching English (Japan Association for the Study of Teaching English) 17 (2005)
-
46.
Reliability and validity of translation tests as a measure of reading comprehension.
Ushiro, Y; Hijikata, Y; Shimizu, M; In'nami, Y (+3 著者) Sato, R
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 16: 71 (2005) Semantic Scholar
-
47.
What test constructors should keep in mind: Constructing and scoring a translation test.
Ushiro, Y; Koga, T; Sato, T; In'nami, Y (+2 著者) Murata, E
JLTA Journal (The Japan Language Testing Association) 7: 145 (2005) Semantic Scholar
-
48.
The effects of background knowledge on L2 reading comprehension: Special focus on background knowledge test methods.
Ushiro, Y; Koizumi, R; In'nami, Yo; Shimizu, M (+5 著者) Murata, E
JACET BULLETIN (The Japan Association of College English Teachers) 63 (2004)
-
49.
Which affects EFL reading comprehension more, background knowledge or reading proficiency?
Ushiro, Y; Shimizu, M; Koizumi, R; In'nami, YoHijikata, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 15: 149 (2004) Semantic Scholar
-
50.
An analysis of EFL learners' use of pauses, Japanese translation, and English repetition in reading and listening.
Ushiro, Y
ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan) 14: 131-140 (2003) Semantic Scholar
-
51.
Working memory as a crucial component of Japanese EFL reading.
USHIRO, Y
IRICE PLAZA (Institute for Research in International Communicative English) 68-79 (2002)
-
52.
The different loads in reading and listening span tests: The relationship between processing and retention.
Sakuma; Y; Ushiro; Y
JLTA Journal (The Japan Language Testing Association) 4: 21-37 (2001) Semantic Scholar
-
53.
Modifying reading and listening span tests for group testing.
Ushiro; Y; Sakuma; Y
JLTA Journal (The Japan Language Testing Association) 3: 67-82 (2000) Semantic Scholar
-
54.
Building schema to listening comprehension: An experimental study to incorporate reading English newspaper articles and listening to broadcast news in English.
Minakawa; H; Ushiro; Y
JABAET Journal (The Japan-Britain Association for English Teaching) 1-14 (2000)
-
55.
Differences between L1 & L2 readers in processing paragraphs.
Ushiro; Y
JLTA Journal (The Japan Language Testing Association) 2: 65-84 (1999) Semantic Scholar
-
56.
Strategies used by Japanese learners of English in reading difficult passages.
Ushiro; Y; Takanashi; T (+1 著者) T
JABAET Journal (The Japan-Britain Association for English Teaching) 37: 61-71 (1999)
-
57.
L1-L2リーディングにおけるパラグラフデザインのプロトコール
卯城祐司
IRICE PLAZA 43-59 (1998)
-
58.
コミュニカティブなリーディング活動:中高等学校の教科書を用いて
卯城祐司
Bulletin of the Center for Educational Research and Development 175-183 (1998)
-
59.
Semantic Mappingを用いた英文読解指導の可能性-郡部校生のスキーマをモデルとして-
卯城祐司
Bulletin of Rural Education Institute 52: 129-136 (1998)
-
60.
内容理解のための音読指導
卯城祐司
IRICE PLAZA 117-125 (1997)
-
1.
「英語教育学の今ー実践と理論の統合ー (分担 リーディングの認知プロセス)
土方裕子; 卯城祐司
(担当:共著)
全国英語教育学会 2025年8月
-
2.
中等英語科教育
卯城, 祐司; 樫葉みつ子
(担当:編者(編著者), 範囲:中等英語科教育)
協同出版 2021年3月 (ISBN: 9784319003594)
-
3.
教科とその本質-各教科は何を目指し、どのように構成するのか-
卯城,祐司
(担当:分担執筆, 範囲:外国語(英語)科とはどのような教科か)
教育出版 2020年2月
-
4.
新学習指導要領にもとづく英語科教育法 第3版
望月明彦; 久保田章; 磐崎弘貞; 卯城, 祐司
大修館書店 2018年12月 (ISBN: 9784469246216)
-
5.
初等外国語教育
卯城, 祐司
ミネルヴァ書房 2018年3月 (ISBN: 9784623081547)
-
6.
英文理解の破綻と修復プロセスの検証-眼球運動測定研究に基づく読解指導への提案-
卯城,祐司
平成25年度~27年度・科学研究費補助金・基盤研究 (B) (一般) 研究成果報告書(研究課題番号 25284099) 2016年12月
-
7.
英語教育学の今-理論と実践の統合-(分担 リーディングの認知プロセス)
卯城,祐司
全国英語教育学会 2014年8月
-
8.
英語で教える英文法:場面で導入、活動で理解
卯城,祐司
研究社 2014年6月
-
9.
リテラシーを育てる英語教育の創造
卯城祐司; アレン玉井光江; バトラー後藤裕子
学文社 2013年9月
-
10.
第二言語読解における推論活性化ユニットの特定と心的表象構築プロセスの解明
卯城祐司
平成21年度~24年度・科学研究費補助金・基盤研究 (C) (一般) 研究成果報告書(研究課題番号 21520632) 2013年3月
-
11.
The Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning (2nd ed.).
Byram; M., (Ed; Ushiro; Y; 分担執筆; 卯城, 祐司
Routledge 2013年
-
12.
教科教育の理論と授業Ⅰ:人文編
塚田泰彦; 井田仁康; 卯城祐司編著; 卯城, 祐司
協同出版 2012年11月
-
13.
英語リーディングテストの考え方と作り方
卯城, 祐司; 小泉, 利恵
研究社 2012年9月
-
14.
小中連携Q&Aと実践:小学校外国語活動と中学校英語をつなぐ40のヒント
萬谷龍一; 直山木綿子; 卯城祐司; 石塚博規; 中村香恵子; 中村典生編著
(担当:編者(編著者))
開隆堂 2011年10月
-
15.
英語で英語を読む授業
卯城祐司編著; 卯城, 祐司
研究社 2011年1月
-
16.
改訂版・新学習指導要領にもとづく英語科教育法
望月昭彦; 久保田章; 磐崎弘貞; 卯城祐司; 卯城, 祐司
大修館書店 2010年11月
-
17.
英語教育学大系 第10巻 リーディングとライティングの理論と実践(分担 英文読解における読み手の理解修正プロセス)
木村博是; 木村友保; 氏木道人編; 卯城祐司
大修館書店 2010年3月
-
18.
図解で納得!英語情報ハンドブック
卯城祐司
ぎょうせい 2010年3月
-
19.
Flexibility of updating situation models: Schema modification processes of Japanese EFL readers
Ushiro, Y
Kairyudo 2010年2月
-
20.
英語リーディングの科学:「読めたつもり」の謎を解く
卯城祐司編著
研究社 2009年12月
-
1.
Understanding Intertextual Relations and Numerical Processing in L2 Multiple-Text Reading: An Eye-Tracking Study
Hijikata, Y.; Ono, M.; Shimizu, H.; Hoshino, Y.; Ushiro, Y.
AMLAP2025 (Architectures and Mechanisms for Language Processing) 2025年9月5日
-
2.
英語4技能テストにおける受験者能力の推定:TOEIC L&R・S&Wおよび TOEIC Bridge L&R・S&Wのデータを用いて
卯城祐司; 小室竜也
大学英語教育学会(JACET)第64回国際大会 大学英語教育学会 2025年8月29日
-
3.
自分のことばで語る、英語の授業: これから英語が好きになる、得意になる生徒と共に
卯城祐司
国際基督教大学(ICU)教育研究所 2025年度 連続講演会 「言語教育の変革を導く視点」 2025年5月24日 招待有り
-
4.
なぜ英語を学ぶのか、そしてどう学ぶのか
卯城 祐司
令和6年度第41回盛岡大学公開講座 2024年11月30日 招待有り
-
5.
TOEIC Bridge® S&W およびTOEIC® S&W に関する分析
卯城祐司; 小室竜也
大学英語教育学会(JACET)第63回国際大会 大学英語教育学会 2024年8月29日
-
6.
学生1人1人の個性的な英語力の可視化を目指して
卯城, 祐司
第11回 JACET英語教育セミナー 2024年3月23日 大学英語教育学会 招待有り
-
7.
英語リーディングの謎
卯城, 祐司
2023 年度 京都産業大学 (KSU) 英語教育研究会 2023年9月30日 京都産業大学 英語教育研究会 招待有り
-
8.
Influence of Question Types on Multiple-Document Reading Processes in a Second Language: An Eye-Tracking Study
Hijikata, Y; Komuro, R; Hanawa, C; Na, Ta; Mizugaki, R; Tando, K; Ogiso, T; Ushiro, Y
AMLAP2023 (Architectures and Mechanisms for Language Processing) 2023年9月2日 AMLAP (Architectures and Mechanisms for Language Processing)
-
9.
令和4年度の新課程英語教科書コーパス及び共通テストコーパスに基づくTOEIC® L&R、TOEICBridge® L&R の語彙の特徴 2 (特徴語の検討)
卯城, 祐司; 小室竜也
大学英語教育学会(JACET)第62回国際大会 2023年8月30日 大学英語教育学会
-
10.
令和 4 年度の新課程英語教科書コーパス及び共通テストコーパスに基づく TOEIC® L&R、TOEIC Bridge® L&Rの語彙の特徴 1 (カバー率の検討)
卯城, 祐司; 小室竜也
第 48 回全国英語教育学会⾹川研究⼤会 2023年8月20日 全国英語教育学会
-
11.
日本人英語学習者による複数文章読解問題の解答プロセス ー発話プロトコルに基づく検証ー
土方裕子; 星野由子; 清水遥; 小木曽智子; 小室竜也; 卯城, 祐司
第 48 回全国英語教育学会⾹川研究⼤会 2023年8月20日 全国英語教育学会
-
12.
英語学習者の文章読解における眼球運動データベースの構築と 公開 ―文章単位のデータを用いた分析報告―
名畑目真吾; 木村雪乃; 小木曽智子; 卯城, 祐司
第 48 回全国英語教育学会⾹川研究⼤会 2023年8月19日 全国英語教育学会
-
13.
The effects of reading instruction on recall rate: A focus on second language learners
Ushiro, Y; Komuro, R
The 33rd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2023年7月1日 Society for Text & Discourse
-
14.
Eye-movement Behavior of Japanese L2 Readers of English: Relationship to Text Difficulty and Reading Skill
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
2023 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2023年3月19日 American Association for Applied Linguistics (AAAL)
-
15.
Eye-movement behavior of Japanese L2 readers of English: Relationship to text difficulty and reading skill
Nahatame, S; Kimura, Y; Ogiso, T; Ushiro, Y
2023 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2023年3月18日 American Association for Applied Linguistics (AAAL)
-
16.
To What Extent Does the Amount of Reading Matter in L2 Development? A Meta-Regression Analysis
Hamada, A; Takaki, S; Hoshino, Y; Shimizu, H; Ushiro, Y
2023 Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics 2023年3月18日 American Association for Applied Linguistics (AAAL)
-
17.
読解教⽰と学習者の熟達度が物語⽂の空間・登場⼈物の⼀貫した理解に与え る影響 ―思考発話プロトコルの分析から―
小木曽, 智子; 小室, 竜也; 名畑目真吾; 水書, 亮; 工藤, 大奈; 丹藤, 慧也; 三上, 洋介; 小野, 由香子; 卯城, 祐司
第47回全国英語教育学会北海道研究大会 2022年8月6日 全国英語教育学会
-
18.
The Effects of Reading Instruction on Temporal Coherence Maintenance: Focusing on Second Language Learners.
Komuro, R; Mori, Y; Hosoda, M; Mizugaki, R; Tando, K; Mikami, Y; Ushiro, Y
The 32nd Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2022年7月22日 Society for Text & Discourse
-
19.
読解教示が物語文の時間・空間・登場人物に関する 情報のつながりの理解に与える影響―矛盾検知と思考発話プロトコルの分析から―
卯城, 祐司; 小室, 竜也; 小木曽, 智子; 名畑目, 真吾; 江田, 博之; 工藤, 大奈; 丹藤, 慧也; 三上, 洋介; 水書, 亮
第46回全国英語教育学会長野研究大会 2021年8月7日 全国英語教育学会
-
20.
How Do Japanese L2 Readers Maintain Causal Coherence: Online and Offline Protocol Analysis
Ushiro, Y; Komuro, R; Hosoda, M; Mori, Y; Nishi, T
The 31st Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 2021年8月2日 Society for Text & Discourse
知財情報はまだありません。
2,542 total views

ORCID