ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Mathematics curriculum reforms around the world: Report on the 24th ICMI Study
SHIMIZU, Yoshinori
L’Enseignement Mathématique 71: 223 (2025) Semantic Scholar
-
2.
令和六年度全国学力調査の分析:小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 15 (2025)
-
3.
OECD生徒の学習到達度調査(PISA2022)
清水, 美憲
最新教育課程解説ハンドブック 823 (2024)
-
4.
高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-
西村圭一; 岩田耕司; 川添充; 清水宏幸清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 349 (2024)
-
5.
「比例的推論」はなぜ重要か
清水, 美憲
算数授業研究・算数授業論究XXI 4 (2024)
-
6.
「AI時代」の学校教育カリキュラムの展望―計算論的思考(Computational Thinking)への着目―
清水, 美憲
日本教材文化研究財団研究紀要 53: 22 (2024)
-
7.
令和5年度全国学力調査の分析ー小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 70: 14 (2024)
-
8.
「AI時代」が問いかけるもの―算数の守備範囲をどう定めるか―
清水, 美憲
算数授業研究 150: 8 (2024)
-
9.
移行期における学校数学カリキュラムのアラインメント-実相の把握と研究課題の解明-
清水, 美憲
日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録 1 (2023)
-
10.
これからの筑波教育学を考える—開学50周年から未来へ向かって—(第45回ペスタロッチ祭 パネルディスカッション)
宮寺晃夫; 田中統治; 銀島文; クアニシ, タスタンベコワ (+1 著者) 平井悠介
Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba 48: 79 (2023)
-
11.
授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科「比例」に焦点を当てて-
清水宏幸; 川添充; 岩田耕司; 西村圭一清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 357 (2023)
-
12.
数学授業レキシコンの国際比較に関する理論的検討:研究枠組みの提案
清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 325 (2023)
-
13.
広がる学びへの扉としての2次元コード
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2023)
-
14.
計算する,計算をつくる,計算をよむ ― 数学的活動としての計算の指導 ―
清水, 美憲
算数授業研究算数授業論究XX 4 (2023)
-
15.
「深い学び」と数学的な見方・考え方
清水, 美憲
教育科学数学教育 16 (2022)
-
16.
学力調査問題の教材としての役割
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2022)
-
17.
Contrasting Perspectives between the Teacher and Students: A Reflection on the Learner’s Perspective Study
Shimizu, Yoshinori
Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 1: 51 (2022)
-
18.
数学の授業レキシコンの構成に関する理論的枠組みの構築に向けて
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集 303 (2022)
-
19.
Understanding complexity in the mathematics classroom: in memoriam David Clarke
Shimizu, Yoshinori; Kaur, Berinderjee; Mesiti, Carmel; Chan, Man Ching Esther
ZDM – Mathematics Education 54: 231 (2022) Semantic Scholar
-
20.
Discussing students' thinking and perspectives for improving teaching: An analysis of teachers' reflection in post-lesson discussions in lesson study cycles
Shimizu, Yoshinori; Kang, Hyomin
ZDM-MATHEMATICS EDUCATION 54: 419 (2022) Semantic Scholar
-
21.
主体的・対話的に深く学ぶ算数・数学教育:コンテンツとコンピテンシーを見据えて
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:数学的リテラシー論の源流と現在—世界の動向と日本の課題)
ミネルヴァ書房 2018年9月 (ISBN: 9784623083367)
-
22.
これからの時代に求められる資質・能力を育成するための数学科学習指導の研究
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:これからの時代に求められる資質・能力を育成するための数学科学習指導の研究「数学的に考える力」と「思考の習慣」に焦点を当てて)
日本教材文化研究財団 2018年7月
-
23.
小学校教育課程実践講座算数
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:学習指導要領が目指す算数で育てる資質・能力)
ぎょうせい 2018年1月 (ISBN: 9784324103050)
-
24.
数学教育学の礎と創造
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:数学教育カリキュラムにおけるプロセススタンダードの設定─生徒の活動を重視する学習指導のために─)
東洋館出版社 2017年12月 (ISBN: 9784491034447)
-
25.
新学習指導要領の展開 算数編
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:学習指導要領改訂の背景)
明治図書 2017年11月 (ISBN: 9784183280169)
-
26.
大学教育の数学的リテラシー
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:大学生の数学的リテラシーの評価について)
東信堂 2017年3月 (ISBN: 9784798914053)
-
27.
What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Uncovering the Label “Asian” in International Comparative Studies of Mathematics Education)
Springer 2017年3月
-
28.
Essential Mathematics for the Next Generation: What and How Students Should Learn
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:The place of “mathematical methods” in the mathematics curriculum in the next generation)
Tokyo Gakugei University Press 2017年3月 (ISBN: 9784901665483)
-
29.
算数の本質に迫るアクティブ・ラーニング
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:数学のよさに気づき、思考や行為を改善し続ける態度をはぐくむ)
東洋館出版社 2016年10月 (ISBN: 9784491032849)
-
30.
全国学力学習状況調査にみるこれからの課題
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:数学的な見方や考え方を働かせる数学的活動の充実を」, Vol., 『』)
ぎょうせい 2016年10月 (ISBN: 9784324100776)
-
31.
数学的に考える力を育てる授業づくり
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:数学的に考える力の育成とこれからの算数教育)
東洋館 2015年8月 (ISBN: 9784491031484)
-
32.
Learning Experiences that Promote Mathematics Learning: Yearbook 2014 Association of Mathematics Educator
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Defining, Extending, and Creating: Key Learning Experiences in School Mathematics)
World Scientific 2014年6月 (ISBN: 9789814612906)
-
33.
Matematikundervisning i praktiken
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Flera Losningar pa ett probkem: Den Japanska metoden)
NCM (Sweden) 2014年1月
-
34.
教材事典:教材研究の理論と実践
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科,数学科の特質, 算数・数学教材の意義)
東京堂書店 2013年10月 (ISBN: 9784490108392)
-
35.
Abstracts of The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Mathematics education research in Japan)
Information Age Publishing 2013年8月
-
36.
Abstracts of The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Mathematics education research in Japan)
Information Age Publishing 2013年8月
-
37.
Abstracts of The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Cross-cultural Studies on Mathematicas Classroom Practices)
Information Age Publishing 2013年8月 (ISBN: 9781617358258)
-
38.
Third International Handbook of Mathematics Educatio
Shimizu, Yoshinori; Williams, Gaye
(担当:分担執筆, 範囲:Studying learners in intercultural contexts)
Springer 2012年12月 (ISBN: 9781461446835)
-
39.
続・新しい算数数学教育の実践をめざして
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:学校数学における数学的定義の構成過程の意義)
東洋館 2012年12月
-
40.
Evaluation and Comparison of Mathematical Achievement: Dimensions and Perspectives. Proceedings of the Eighth Swedish Mathematics Education Research Seminar. Swedish Society for Research in Mathematics Education
Shimizu,Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:Large-scale External Assessment and Improvement of Teaching in Mathematics Classrooms: A Japanese Perspective)
2012年12月
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,419 total views