ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Mathematics curriculum reforms around the world: Report on the 24th ICMI Study
SHIMIZU, Yoshinori
L’Enseignement Mathématique 71: 223 (2025) Semantic Scholar
-
2.
令和六年度全国学力調査の分析:小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 15 (2025)
-
3.
OECD生徒の学習到達度調査(PISA2022)
清水, 美憲
最新教育課程解説ハンドブック 823 (2024)
-
4.
高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-
西村圭一; 岩田耕司; 川添充; 清水宏幸清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 349 (2024)
-
5.
「比例的推論」はなぜ重要か
清水, 美憲
算数授業研究・算数授業論究XXI 4 (2024)
-
6.
「AI時代」の学校教育カリキュラムの展望―計算論的思考(Computational Thinking)への着目―
清水, 美憲
日本教材文化研究財団研究紀要 53: 22 (2024)
-
7.
令和5年度全国学力調査の分析ー小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 70: 14 (2024)
-
8.
「AI時代」が問いかけるもの―算数の守備範囲をどう定めるか―
清水, 美憲
算数授業研究 150: 8 (2024)
-
9.
移行期における学校数学カリキュラムのアラインメント-実相の把握と研究課題の解明-
清水, 美憲
日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録 1 (2023)
-
10.
これからの筑波教育学を考える—開学50周年から未来へ向かって—(第45回ペスタロッチ祭 パネルディスカッション)
宮寺晃夫; 田中統治; 銀島文; クアニシ, タスタンベコワ (+1 著者) 平井悠介
Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba 48: 79 (2023)
-
11.
授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科「比例」に焦点を当てて-
清水宏幸; 川添充; 岩田耕司; 西村圭一清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 357 (2023)
-
12.
数学授業レキシコンの国際比較に関する理論的検討:研究枠組みの提案
清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 325 (2023)
-
13.
広がる学びへの扉としての2次元コード
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2023)
-
14.
計算する,計算をつくる,計算をよむ ― 数学的活動としての計算の指導 ―
清水, 美憲
算数授業研究算数授業論究XX 4 (2023)
-
15.
「深い学び」と数学的な見方・考え方
清水, 美憲
教育科学数学教育 16 (2022)
-
16.
学力調査問題の教材としての役割
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2022)
-
17.
Contrasting Perspectives between the Teacher and Students: A Reflection on the Learner’s Perspective Study
Shimizu, Yoshinori
Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 1: 51 (2022)
-
18.
数学の授業レキシコンの構成に関する理論的枠組みの構築に向けて
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集 303 (2022)
-
19.
Understanding complexity in the mathematics classroom: in memoriam David Clarke
Shimizu, Yoshinori; Kaur, Berinderjee; Mesiti, Carmel; Chan, Man Ching Esther
ZDM – Mathematics Education 54: 231 (2022) Semantic Scholar
-
20.
Discussing students' thinking and perspectives for improving teaching: An analysis of teachers' reflection in post-lesson discussions in lesson study cycles
Shimizu, Yoshinori; Kang, Hyomin
ZDM-MATHEMATICS EDUCATION 54: 419 (2022) Semantic Scholar
-
41.
『教科教育の理論と授業Ⅱ(理数編)』
大高, 泉; 清水美憲編著; 清水, 美憲
(担当:編者(編著者))
協同出版 2012年3月
-
42.
Assessment in Mathematics: Yearbook 2011 Association of Mathematics Educator
Y., Shimizu; B., Kaur; W.K., Yoong; P., Sullivan
(担当:分担執筆, 範囲:Building Bridges between Large-scale External Assessment and Mathematics Classrooms: A Japanese Perspective)
World Scientific 2011年5月
-
43.
『数学教育研究ハンドブック』日本数学教育学会編(担当:数学的思考)
清水美憲
東洋館 2010年12月
-
44.
Proceedings of the 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
Y., Shimizu; Y., Sekiguchi; K., Hino
(担当:編者(編著者))
Japan Society of Mathematical Education 2010年8月
-
45.
Reforms and Issues in School Mathematics in East Asia: Sharing and Understanding Mathematics Education Policies and Practices
Frederick., Leung; Yeping, Li; 清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:Mathematics Teachers as Learners: Professional Development of Mathematics Teachers in Japan)
Sense Publisher 2010年6月
-
46.
授業を科学する─数学の授業への新しいアプローチ
清水美憲編著; 清水, 美憲
学文社 2010年5月
-
47.
Mathematical Tasks in Classrooms around the World
Yoshinori, Shimizu; Berinderjeet, Kaur; Rongjin, Huang; David, Clarke
Sense Publishers 2010年3月
-
48.
授業研究法入門
河野義章編著; 清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:LPSにおける授業データとその管理)
図書文化 2009年4月
-
49.
Mathematical Problem Solving: Yearbook 2009 Association of Mathematics Educator
Yoshinori, Shimizu; Brinderjeet, Kaur; Yan, Ban Har; Peter, Sullivan
(担当:分担執筆, 範囲:Japanese approach to teaching mathematics via problem solving)
World Scientific 2009年3月
-
50.
PME 33: PROCEEDINGS OF THE 33RD CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL 5
Shimizu, Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:EXPLORING THE CO-CONSTRUCTED NATURE OF A "GOOD" MATHEMATICS LESSON FROM THE EYES OF LEARNERS)
INT GRP PSYCHOL MATH EDUC 2009年1月 (ISBN: 9789602436578)
-
51.
算数・数学教育における思考指導の方法
清水美憲
東洋館 2007年12月
-
52.
Improving Teaching and Learning of Mathematics (担当:Gathering Rich Information of Students' Performance in Mathematics by Using "Others" in Written Assessment Tasks)
Yoshinori, Shimizu; Parmjit Singh; Lim Chap Sam; Allan White; Noraini Idris; Ng Swee Fong; Gurnam Sidhu
MARA University of Technology 2007年6月
-
53.
世界をひらく数学的リテラシー
小寺隆幸; 清水美憲編著; 清水, 美憲
(担当:編者(編著者))
明石書店 2007年1月
-
54.
PME 31: PROCEEDINGS OF THE 31ST CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL 4
Shimizu, Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:EXPLICIT LINKING IN THE SEQUENCE OF CONSECUTIVE LESSONS IN MATHEMATICS CLASSROOMS IN JAPAN)
KOREAN SOC MATH EDUC 2007年1月
-
55.
Mathematics Classrooms in Twelve countries: The Insider’s Perspective.
David, Clarke; Christine, Keitel; Yoshinori, Shimizu
(担当:編者(編著者))
Sense Publishers 2006年8月
-
56.
日本数学教育学会編『海外の数学教育から何を学ぶか─ICME-9を通して─』(日本数学教育学会YEARBOOK第6巻)(執筆:NCTM「スタンダード2000」作業草案の改訂過程にみられる合意形成のあり方)
日本数学教育学会編; 清水, 美憲
日本数学教育学会 2006年8月
-
57.
Making Connections: Comparing Mathematics Classrooms Around the World
David, Clarke; Jonas, Emanuelsson; Eva, Jablonka; Ida, Ah Chee Mok (e; 清水, 美憲
Sense Publishers 2006年8月
-
58.
『いま求められる<読解力>とは』(執筆:数学の眼で身の回りの事象をよみ解く─算数・数学科における<読解力>とは何か─)
人間教育研究協議会編
金子書房 2006年8月
-
59.
Mathematics Education in Different Cultural Traditions: A Comparative Study of East Asian and the West (Cultural Diversity and the Learner’s Perspective: Attending to Voice and Context)
D., Clarke; Y., Shimizu; S., Ulep; F., Gallos; G., Sethole; J., Adler; R., Vithal
New York, NY: Springer 2006年7月
-
60.
数学学習における「メタ思考」の機能とその促進に関する研究
清水, 美憲
2006年2月
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,420 total views