ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Mathematics curriculum reforms around the world: Report on the 24th ICMI Study
SHIMIZU, Yoshinori
L’Enseignement Mathématique 71: 223 (2025) Semantic Scholar
-
2.
令和六年度全国学力調査の分析:小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 15 (2025)
-
3.
OECD生徒の学習到達度調査(PISA2022)
清水, 美憲
最新教育課程解説ハンドブック 823 (2024)
-
4.
高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-
西村圭一; 岩田耕司; 川添充; 清水宏幸清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 349 (2024)
-
5.
「比例的推論」はなぜ重要か
清水, 美憲
算数授業研究・算数授業論究XXI 4 (2024)
-
6.
「AI時代」の学校教育カリキュラムの展望―計算論的思考(Computational Thinking)への着目―
清水, 美憲
日本教材文化研究財団研究紀要 53: 22 (2024)
-
7.
令和5年度全国学力調査の分析ー小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 70: 14 (2024)
-
8.
「AI時代」が問いかけるもの―算数の守備範囲をどう定めるか―
清水, 美憲
算数授業研究 150: 8 (2024)
-
9.
移行期における学校数学カリキュラムのアラインメント-実相の把握と研究課題の解明-
清水, 美憲
日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録 1 (2023)
-
10.
これからの筑波教育学を考える—開学50周年から未来へ向かって—(第45回ペスタロッチ祭 パネルディスカッション)
宮寺晃夫; 田中統治; 銀島文; クアニシ, タスタンベコワ (+1 著者) 平井悠介
Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba 48: 79 (2023)
-
11.
授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科「比例」に焦点を当てて-
清水宏幸; 川添充; 岩田耕司; 西村圭一清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 357 (2023)
-
12.
数学授業レキシコンの国際比較に関する理論的検討:研究枠組みの提案
清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 325 (2023)
-
13.
広がる学びへの扉としての2次元コード
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2023)
-
14.
計算する,計算をつくる,計算をよむ ― 数学的活動としての計算の指導 ―
清水, 美憲
算数授業研究算数授業論究XX 4 (2023)
-
15.
「深い学び」と数学的な見方・考え方
清水, 美憲
教育科学数学教育 16 (2022)
-
16.
学力調査問題の教材としての役割
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2022)
-
17.
Contrasting Perspectives between the Teacher and Students: A Reflection on the Learner’s Perspective Study
Shimizu, Yoshinori
Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 1: 51 (2022)
-
18.
数学の授業レキシコンの構成に関する理論的枠組みの構築に向けて
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集 303 (2022)
-
19.
Understanding complexity in the mathematics classroom: in memoriam David Clarke
Shimizu, Yoshinori; Kaur, Berinderjee; Mesiti, Carmel; Chan, Man Ching Esther
ZDM – Mathematics Education 54: 231 (2022) Semantic Scholar
-
20.
Discussing students' thinking and perspectives for improving teaching: An analysis of teachers' reflection in post-lesson discussions in lesson study cycles
Shimizu, Yoshinori; Kang, Hyomin
ZDM-MATHEMATICS EDUCATION 54: 419 (2022) Semantic Scholar
-
61.
質的研究ハンドブック3巻 質的研究資料の収集と解釈(N.K.デンジン・Y.S.リンカン編,平山満義監訳,大谷尚・伊藤勇編訳,担当「第3章 文書の解釈と物質文化」,「第4章 映像的方法を再び構想する:ガリレオからニューロマンサーへ」)
平山満義; 大谷尚; 伊藤勇; 清水美憲他; 清水, 美憲
(担当:単訳)
北大路書房 2006年1月
-
62.
PME 30: PROCEEDINGS OF THE 30TH CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, VOL 1,
Shimizu, Yoshinori
(担当:分担執筆, 範囲:EXPLORING THE MEANINGS OF EVENTS IN MATHEMATICS CLASSROOM FROM LEARNERS' PERSPECTIVE)
INT GRP PSYCHOL MATH EDUC 2006年1月
-
63.
グラフ電卓で育てよう,数学を活かす力─数学的探究とモデル化の授業
藤田, 宏; 杉山 吉茂編著
(担当:編者(編著者))
東京書籍 2004年3月
-
64.
Teaching Mathematics Through Problem Solving: Grades PreK-6. (担当: Problem Solving as a Vehicle for Teaching Mathematics: A Japanese Perspective)
R.I., Charles; F.Lester; 清水, 美憲
National Council of Teachers of Mathematics 2003年11月
-
65.
小学校算数 コース別授業・少人数指導・課題選択学習 基礎編
清水, 美憲
東洋館出版社 2003年7月
-
66.
CD-ROM判 中学校数学科教育実践講座理論編 考えることの楽しさ,面白さが分かる数学教育(数学を思考活動に活用しようとする力を育てる授業を創る視点と評価)
根本博; 分担執筆; 岩崎秀樹; 重松敬一; 清水美憲; 太田伸也
ニチブン 2003年3月
-
67.
Studying Classroom Teaching as a Medium for Professional Development: Proceedings of a U.S.-Japan Workshop (Lesson study: what, why, and how?)
H., Bass; Z. P. Usiskin; G. Burrill
National Academy Press 2002年5月
-
68.
小学校算数教育研究
杉山吉茂; 藤井斉亮; 清水美憲
学芸図書 2001年1月
-
69.
算数的活動で授業を楽しく
杉山吉茂; 藤井斉亮; 中村享史; 清水美憲編著
(担当:編者(編著者))
東洋館出版社 2000年3月
-
70.
和英/英和算数・数学用語活用辞典(日本数学教育学会編集,担当「指数法則」)
清水美憲
東洋館出版社 2000年1月
-
71.
生きる力を育てる算数授業の創造,第4巻
伊藤説朗; 重松敬一; 岩崎秀樹; 清水美憲
ニチブン 1999年9月
-
72.
新しい算数・数学教育の実践をめざして―杉山吉茂先生ご退官記念論文集―
杉山吉茂編
東洋館出版社 1999年3月
-
73.
算数・数学科、教育実践の探求-これから教師になる人のために
清水美憲
東洋館出版社 1999年1月
-
74.
International Comparisons in Mathematics Education
G., Kaiser; E., Luna; I., Huntley (e; 清水, 美憲
Falmer Press 1998年12月
-
75.
数学科教育・中学校・高校
澤田, 利夫; 杉山, 吉茂; 橋本, 吉彦; 町田, 彰一郎; 清水美憲; 吉川行雄
学文社 1998年1月
-
76.
学校数学の授業構成を問い直す:日本数学教育学会Yearbook第3巻
手島, 勝朗; 清水美憲; 小山正孝; 市川伸一; 中村光一
産業図書 1997年1月
-
77.
子どもの考えが広がる算数学習
清水, 美憲
明治図書 1996年1月
-
78.
ディベイト・フォーラムで生き生き算数授業
伊藤説朗; 清水美憲
東洋館出版社 1996年1月
-
79.
豊かな数感覚を育てる数の指導
伊藤説朗; 清水美憲
日本教育図書センター 1995年1月
-
80.
数学教育学の進歩
清水美憲
東洋館 1993年1月
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,434 total views