ホーム > 外山 美樹/ Toyama, Miki
外山 美樹
Toyama, Miki
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
-
災害危機で誹謗中傷など他人への攻撃・差別はなぜ起こるのか? 差別、デマや間違った情報の拡散、パニック行動を防ぐための心理学的アプローチの解明
Why do verbal attacks and discrimination against others, such as slander, occur in a disaster crisis? Elucidating psychological approaches to prevent discrimination, the spread of false or misinformation, and panic behavior2020-09-04
外山 美樹
-
#017:パフォーマンスを上げるための心理学講座
2015-06-09
外山 美樹
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
141.
わが国における児童・生徒の発達研究の動向
外山, 美樹
The Annual Report of Educational Psychology in Japan 50: 78 (2011)
-
142.
P2-61 認知的方略尺度の作成 : 熟考の細分化を目指して(発達,人格,ポスター発表)
外山 美樹
日本教育心理学会総会発表論文集 53: 230 (2011) Semantic Scholar
-
143.
PA046 防衛的悲観主義者は適応的か?
外山, 美樹; 市原, 学
Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology 46 (2009)
-
144.
社会的比較が学業成績に影響を及ぼす因果プロセスの検討 : ――感情と行動を媒介にして
外山, 美樹
The Japanese Journal of Personality 17: 168 (2009) Semantic Scholar
-
145.
友人関係と動機づけ過程
中谷, 素之; 野崎, 秀正; 外山, 美樹; 出口, 拓彦 (+2 著者) 桜井, 茂男
ソーシャル・モチベーション研究 5: 67-90 (2009)
-
146.
教室場面における学業的自己概念 : 井の中の蛙効果について
外山, 美樹
JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY 56: 560 (2008)
-
147.
Test coping strategies and perceived academic competence in improved academic performance of junior high school students : Cognitive strategies
Miki Toyama; Manabu Ichihara
JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY 56: 72 (2008)
-
148.
小学生のポジティブ・イリュージョンは適応的か──自己評定と他者評定からの検討──
外山, 美樹
The Japanese journal of psychology 79: 269 (2008) Semantic Scholar
-
149.
中学生の学業成績の向上におけるテスト対処方略と学業コンピテンスの影響―認知的方略の違いの観点から―
市原学; 外山, 美樹
教育心理学研究 56: 72-80 (2008)
-
150.
A-20 防衛的悲観主義者,方略的楽観主義者の学業成績の向上に関する研究 : 認知的方略尺度を作成して
外山 美樹; 市原 学
日本パーソナリティ心理学会大会発表論文集 56 (2007) Semantic Scholar
-
151.
Social comparison and perceived academic competence in improved academic performance : Performance comparison and learning comparison in junior high school students
Miki Toyama
JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY 55: 72 (2007)
-
152.
中学生の学業成績の向上における社会的比較と学業コンピテンスの影響-遂行比較と学習比較-
外山美樹
教育心理学研究 55: 72-81 (2007)
-
153.
Benefits and costs of positive illusions : Changing children's stress responses and aggressive behavior
Miki Toyama
JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY 54: 361 (2006)
-
154.
Improved academic performance in junior high school students: Comparison targets' academic performance and perceived academic competence
Miki Toyama
JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY 54: 55 (2006)
-
155.
問題解決場面における自己と関係性の捉え方-課題の違いが及ぼす影響-
外山美樹
心理学研究 77: 56-61 (2006) Semantic Scholar
-
156.
社会的比較によって生じる感情や行動の発達的変化-パーソナリティ特性との関連性に焦点を当てて-
外山美樹
パーソナリティ研究 15: 1-12 (2006) Semantic Scholar
-
157.
ポジティブ・イリュージョンの功罪-小学生のストレス反応と攻撃行動の変化に着目して-
外山美樹
教育心理学研究 54: 361-370 (2006)
-
158.
中学生の学業成績の向上に関する研究-比較他者の遂行と学業コンピテンスの影響-
外山美樹
教育心理学研究 54: 55-62 (2006)
-
159.
PA034 社会的比較感情尺度および社会的比較対処行動尺度の作成(ポスター発表A,研究発表)
外山 美樹
日本教育心理学会総会発表論文集 48: 34 (2006) Semantic Scholar
-
160.
社会的文脈における学業達成(1) : 友人関係と動機づけ過程(自主シンポジウム8)
中谷 素之; 野崎 秀正; 外山 美樹; 出口 拓彦 (+2 著者) 桜井 茂男
日本教育心理学会総会発表論文集 48: S40 (2006) Semantic Scholar
-
1.
勉強する気はなぜ起こらないのか
外山,美樹
2021年4月
-
2.
実力発揮メソッド-パフォーマンスの心理学-
外山,美樹
2020年2月
-
3.
日本心理学会大会発表論文集
長峯, 聖人; 千島, 雄太; 外山, 美樹
(担当:分担執筆, 範囲:Derailment Scale日本語版の作成および心理学的特徴の検討)
公益社団法人 日本心理学会 2019年
-
4.
行動を起こし,持続する力-モチベーションの心理学-
外山美樹
新曜社 2011年12月
-
5.
ポジティブマインド-スポーツと健康,積極的な生き方の心理学-
海保 博之; 中込 四郎; 石崎 一記; 外山 美樹
新曜社 2010年4月
-
6.
現代のエスプリ-ポジティブ心理学の展開-
堀毛一也; 外山, 美樹
ぎょうせい 2010年3月
-
7.
やさしい発達と学習
外山紀子; 外山美樹; 外山, 美樹
有斐閣 2010年3月
-
8.
保育カウンセリングの原理
冨田久枝; 外山, 美樹
ナカニシヤ出版 2009年3月
-
9.
教師のための学校カウンセリング
小林正幸; 橋本創一; 松尾直博; 外山, 美樹
有斐閣アルマ 2008年8月
-
10.
心理測定尺度集Ⅳ
堀洋道; 櫻井茂男; 松井豊; 外山, 美樹
サイエンス社 2007年4月
-
11.
ストレスに負けないこころを育てる学校の取り組み
伊藤美奈子; 外山, 美樹
教育開発研究所 2005年2月
-
12.
大学生における自己のポジティブ・イリュージョンに関する心理学的研究
外山, 美樹
2003年2月
-
13.
発達臨床心理学の最前線
杉原一昭; 外山, 美樹
教育出版 2001年4月
-
14.
日本人におけるポジティブ・イリュージョンと精神的健康
外山, 美樹
1999年3月
-
1.
Message order effect in the context of multiple messages in Japan
Nagamine, Masato; Toyama, Miki; Tang, Li; Miwa, Syuhei; Aikawa, Atsushi
3rd International Conference on Social Science, Humanities and Education 2020年3月6日 International Conference on Social Science, Humanities and Education conference team
-
2.
Is prevention focus less effective for performance?
Toyama, Miki; Nagamine, Masato; Tang, Li; Miwa, Syuhei; Aikawa, Atsushi
3rd International Conference on Social Science, Humanities and Education 2020年3月6日 International Conference on Social Science, Humanities and Education conference team
-
3.
動機づけ理論に基づく動機づけ調整方略尺度の作成
湯, 立; 外山, 美樹
日本教育心理学会第61回総会 2019年9月14日
-
4.
子ども用制御焦点尺度の開発―小学生を対象として
外山, 美樹; 海沼, 亮; 長峯, 聖人; 湯, 立; 肖, 雨知; 三和, 秀平
日本教育心理学会第61回総会 2019年9月14日
-
5.
子ども用制御焦点尺度の開発―中学生を対象として
海沼, 亮; 外山, 美樹; 長峯, 聖人; 三和, 秀平; 湯, 立; 肖, 雨知
日本教育心理学会第61回総会 2019年9月14日
-
6.
基本的心理欲求支援が欲求充足を介して友人関係評価に及ぼす影響―制御焦点に着目して―
三和, 秀平; 外山, 美樹; 肖, 雨知; 長峯, 聖人; 湯, 立; 相川, 充
日本心理学会第83回大会 2019年9月11日 日本心理学会
-
7.
制御焦点が創造的パフォーマンスに及ぼす影響―課題への自我関与に注目して―
外山, 美樹; 湯, 立; 長峯, 聖人; 肖, 雨知; 三和, 秀平; 海沼, 亮; 相川, 充
日本心理学会第83回大会 2019年9月11日 日本心理学会
-
8.
難しい学習場面における動機づけ調整方略の使用とエンゲージメントとの関連―制御適合の役割―
湯, 立; 外山, 美樹; 三和, 秀平; 長峯, 聖人; 肖, 雨知; 相川, 充
日本心理学会第83回大会 2019年9月11日 日本心理学会
-
9.
課題学習における欲求支援行動の効果は制御焦点によって調整されるか?
肖, 雨知; 外山, 美樹; 長峯, 聖人; 三和, 秀平; 湯, 立; 相川, 充
日本心理学会第83回大会 2019年9月11日 日本心理学会
-
10.
Derailment Scale日本語版の作成および心理学的特徴の検討
長峯聖人; 千島雄太; 外山美樹
日本心理学会第83回大会 2019年9月
-
11.
興味と動機づけ調整方略との継時的な関連―動機づけの低下状況に着目して
湯, 立; 外山, 美樹
日本パーソナリティ心理学会第28回大会 2019年8月28日
-
12.
Is prevention focus poor for performance?: The role of the accessibility of superordinate goal
Toyama, Miki; Tang, Li; Nagamine, Masato; Xiao, Yuzhi; Miwa, Shuhei; Aikawa., Atsushi
International Congress of Psychological Science 2019 2019年3月7日 Association of Psychological Science
-
13.
Do promotion-focused people regard their rivals as important?: Relationships between regulatory focus and rivalry
Nagamine, Masato; Toyama, Miki; Miwa, Shuhei; Tang, Li; Xiao, Yuzhi; Aikawa, Atsushi
International Congress of Psychological Science 2019 2019年3月7日 Association of Psychological Science
-
14.
防止焦点は認知資源の温存効果に優れているのか?
外山, 美樹; 湯, 立; 肖, 雨知; 長峯聖人; 三和秀平; 相川充
日本心理学会第82回大会 2018年9月25日
-
15.
産出物の制約が創造的パフォーマンスに及ぼす影響―制御焦点を調整変数として―
湯, 立; 外山美樹; 長峯聖人; 三和秀平; 相川, 充
日本心理学会第82回大会 2018年9月25日 日本心理学会
-
16.
産出物の制約が創造的パフォーマンスに及ぼす影響―制御焦点を調整変数として
湯, 立; 外山, 美樹; 長峯, 聖人; 三和, 秀平; 相川, 充
日本心理学会第82回大会 2018年9月25日
-
17.
制御適合は小学生のパフォーマンスを高めるのか?
三和, 秀平; 外山, 美樹; 長峯, 聖人; 湯, 立; 相川, 充
日本教育心理学会第60回総会 2018年9月15日 日本教育心理学会
-
18.
Can regulatory fit improve elementary school students’ performance and motivation?
Miwa, Syuhei; Toyama, Miki; Nagamine, Masato; Tang, Li; Kurozumi, Ryo; Aikawa, Atsushi
The 19th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology. 2018年3月1日
-
19.
Effects of regulatory focus on the evaluation of messages: Focus the familiarity as moderators.
Nagamine, Masato; Toyama, Miki; Miwa, Syuhei; Tang, Li; Kurozumi, Ryo; Aikawa, Atsushi
The 19th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology 2018年3月1日
-
20.
Effects of Product Constraints on Performance in a Divergent Thinking Task: Regulatory Focus as a Moderator.
Tang, Li; Kurozumi, Ryo; Toyama, Miki; Nagamine, Masato; Miwa, Syuhei; Aikawa, Atsushi
The 19th annual meeting of the Society for Personality and Social Psychology. 2018年3月1日
知財情報はまだありません。
2,051 total views