ホーム > 宮内 久絵/ Miyauchi, Hisae
宮内 久絵
Miyauchi, Hisae
人間系 , 准教授 Institute of Human Sciences , Associate Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Exploratory Study on Geometric Learning of Students with Blindness in Mainstream Classrooms: Teachers’ Perspectives Using the Van Hiele Theory
MIYAUCHI, Hisae; Thamburaj, R.
Education Sciences 15: (2025)
-
2.
Exploring Origami’s Impact: Nurturing Spatial Skills to Enhance STEM Access among Individuals with Blindness (in PRESS)
Miyauchi, Hisae
Origami8 Volume I, Proceedings of the 8th International Meeting on Origami in Science, Mathematics and Education (8OSME) (2024)
-
3.
Investigating the Validity Issue of Extended Time for Students with Blindness in Tests Involving Complex Tables
Miyauchi, Hisae; Aomatsu, Toshiaki; Seiwa, Yoshiko; Matsuda, Erika
Journal of Visual Impairment & Blindness 118: 313 (2024)
-
4.
The Meaning of Segregated Placements from the Perspectives of People with Acquired Visual Impairment: Focusing on Posttraumatic Growth and Japanese Schools for the Blind
Matsuda, E.; MIYAUCHI, Hisae
THE BRITISH JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT Epub: (2024) Semantic Scholar
-
5.
インクルーシブ教育時代におけるアメリカ視覚特別支援学校の変革と存続戦略-2校への聞き取り調査から-
松田えりか; 宮内, 久絵
Low Vision Education 1 (2024)
-
6.
職業的自立を目指す中途視覚障害者のソーシャル・キャピタルとコミュニケーションスキルとの関連-視覚特別支援学校職業課程在籍者に対するアンケート調査から―
松田えりか; 宮内, 久絵
職業リハビリテーション 37: 9 (2024)
-
7.
Social Capital and Posttraumatic Growth of Students with Acquired Visual Impairment in Japanese Schools for the Blind.
Erika, Matsuda; Miyauchi, Hisae
EDUCATION SCIENCES 13: 256 (2023) Semantic Scholar
-
8.
Role of Japanese Schools for the Blind in the Era of Inclusion
Miyauchi, Hisae; Matsuda, E.
BRITISH JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT Epub: (2022) Semantic Scholar
-
9.
中途視覚障害者の就労に必要な要素と視覚特別支援学校の取組の特徴
松田えりか; 宮内, 久絵
弱視教育 60: 39 (2022)
-
10.
Keeping Schools for the Blind Students Vital in an Era of Inclusion: Key Elements for Success
Miyauchi, Hisae; Fast, D.; Wild, T.
Journal of Visual Impairment & Blindness 116: 265 (2022) Semantic Scholar
-
11.
Role perceptions among teachers of students with visual impairments in inclusive settings: implications for teacher training.
Gewinn, Wiebke; MIYAUCHI, Hisae; Degenhardt, Sven
QfI - Qualifizierung für Inklusion 3: (2021)
-
12.
インクルーシブ教育時代における視覚障害教育の専門性と視覚特別支援学校の役割-米国視覚特別支援学校4校の視察調査を中心に―
宮内,久絵
Japanese Journal of Education for Low Vision (Jyakushi kyouiku)(in Japanese) 58: 7 (2021)
-
13.
Practices and Perceptions of German Itinerant Teachers in the Field of Visual Impairment: Exploratory Research Focussing on Three Types of Itinerant Services
Miyauchi, Hisae; Gewinn, W.
THE BRITISH JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT 39: 53 (2020) Semantic Scholar
-
14.
A Systematic Review on Inclusive Education of Students with Visual Impairment
Miyauchi,Hisae
Education Sciences 10: (2020) Semantic Scholar
-
15.
Perceptions of Students with Visual Impairment on Inclusive Education: A Narrative Meta-analysis
Miyauchi, Hisae; Paul, P.
Human Research in Rehabilitation 10: 4 (2020) Semantic Scholar
-
16.
Japans Wege der schulischen Inklusion.
Miyauchi; Hisae (second author; Leonhardt, A.
Zeitschrift für Heilpädagogik 8: 398 (2019)
-
17.
オーストラリアの大学における固有の必要条件の調査ー障害学生に対する合理的配慮の提供プロセスの明確化に向けてー
佐々木, 銀河; 田原, 敬; 五味, 洋一; 青木, 真純 (+3 著者) 竹田, 一則
The Japanese Journal of Special Education 56: 157 (2018) Semantic Scholar
-
18.
Reformation of Education for the Blind in 1960s England in Relation to Widening Opportunities for Open Employment
Miyauchi,Hisae
Journal of Special Education Research 7: 31 (2018) Semantic Scholar
-
19.
1960年代後期イギリス・シェフィールド市における盲児を対象としたインテグレーションの導入とその要因
宮内久絵
Japanese Journal of Disability Sciences 42: 69 (2018)
-
20.
イギリスのインクルーシブ教育下における巡回指導教員が直面する役割と資質能力-オールダム地方当局におけるQTVIへのインタビューを中心に-
宮内久絵
Journal of Education for Low Vision 55: 13 (2017)
-
1.
Inklusion bei beeinträchtigung des sehens und blindheit(Inclusion for people with visual impairment and blindness)
MIYAUCHI, Hisae
Kohlhammer 2025年3月 (ISBN: 9783170421462)
-
2.
視覚障がい者スポーツの指導実践
宮内,久絵
(担当:分担執筆, 範囲:第1章第4節海外の視覚障害の現状 (印刷中))
筑波大学出版会 2021年2月
-
3.
„Behinderung. Kulturwissenschaftliches Handbuch“(Disability. Cultural Studies Handbook)
Miyauchi,Hisae
(担当:分担執筆, 範囲:Disability in China and Japan (Behinderung in China und Japan)By S.Degenhardt, W.Gewinn, H.Miyauchi & Y.Zhang)
J.B. Metzler publishing house 2020年11月
-
4.
『日本障害児教育史[戦後編]』
宮内, 久絵
(担当:分担執筆, 範囲:第5章第7節各障害分野における専門性の構築と病因の変化に伴う特殊学校の変容ー視覚障害教育)
明石書店 2019年12月
-
5.
『日本障害児教育史[戦後編]』
宮内, 久絵
(担当:分担執筆, 範囲:第5章第7節各障害分野における専門性の構築と病因の変化に伴う特殊学校の変容ー視覚障害教育)
明石書店 2019年12月
-
6.
新訂版 視覚障害教育入門Q&A
宮内,久絵
(担当:分担執筆, 範囲:Q97諸外国の視覚障害教育の現状についてP240-241)
ジアース教育新社 2018年10月 (ISBN: 9784863714724)
-
7.
よくわかる!大学における障害学生支援〜こんなときどうする〜
宮内久絵; ハーディング, ジョン
(担当:分担執筆, 範囲:4 章 海外の障害学生支援に関する現状と動向:イギリスにおける支援モデルと障害学生支援の現状)
ジアース教育新社 2018年6月 (ISBN: 9784863714694)
-
8.
Internationale Ansätze zur schulischen Inklusion
Miyauchi,Hisae
(担当:分担執筆, 範囲:Schulische Inklusion in Japan (in German))
Bad Heilbrunn 2018年3月 (ISBN: 9783781556270)
-
9.
特別支援教育
宮内久絵
(担当:分担執筆, 範囲:第1章特別支援教育の理念と制度)
ミネルヴァ書房 2018年3月 (ISBN: 9784623081523)
-
10.
イギリス特別なニーズ教育の新たな視点-2005年ウォーノック論文とその後の反響
M.ウォーノック; B.ノーウィッチ著(宮内; 久絵; 青柳まゆみ; 鳥山由子監
(担当:監修, 範囲:イギリス特別なニーズ教育の新たな視点-2005年ウォーノック論文とその後の反響)
ジアース教育新社 2012年
-
21.
(ACCEPTED)Exploring Educational Contexts that Impact Graphicacy Skill Development by Students with Visual Impairment: Focusing on Asia, Europe and North America
Miyauchi, Hisae; Matsuda, E; Herzberg, T; Thamburaj, R; Lynch, P; Staub, J
International Council for Education of People with Visual Impairment (ICEVI) World Conference International Council for Education of People with Visual Impairment (ICEVI)
-
22.
眼科からはじまる社会参加への道しるべ:英国の取り組みから考えるフォーラム
吉泉豊晴; 平塚義宗; 宮内, 久絵; ファシリテーター; 中野泰志; コメンテーター; 竹下義樹
日本視覚障害者団体連盟企画フォーラム 社会福祉法人日本視覚障害者団体連盟 招待有り
-
23.
Factors associated with posttraumatic growth in middle-aged adults with acquired visual impairment
Erika, Matsuda; Miyauchi, Hisae
VISION 2023 (Denver, USA)
-
24.
視覚障害教育の専門性とは何かー海外の最近の研究動向から考える
宮内, 久絵
2023年度視覚障害教科教育研究会(岐阜大会)
-
25.
視覚障害教育におけるインクルーシブ教育の現状と課題ー海外と日本の現状との比較からー
宮内, 久絵
関東甲信越地区視覚障害教育研究会
-
26.
日本の教育的文脈からみた拡大コアカリキュラム(ECC)の特徴と習得上の課題
宮内, 久絵
日本特殊教育学会第61回大会
-
27.
欧米にけるインクルーシブ教育と視覚障害児童生徒にとって質の高い教育を保証するための条件
宮内, 久絵
令和5年度全国盲学校長会秋季研究協議会滋賀大会 全国盲学校長会 招待有り
-
28.
Inclusive education in England and partnerships between education, medicine and welfare-from a QTVI perspective (特別講演2)
Hannah, Burnely; Hayley, Cooper; 宮内, 久絵; 不二門尚
第24回ロービジョン学会学術総会
-
29.
視覚特別支援学校理療か在籍者の視覚障害関連QOLとソーシャル・キャピタルとの関係
松田えりか; 宮内, 久絵
第24回日本ロービジョン学会学術総会
-
30.
Inclusive education for Students who are blind or with visual impairment-from Japanese perspective
Miyauchi, Hisae
University of Tsukuba Disability Sciences Program & The Ohio State University College of Education & Human Ecology International Mini-Conference 招待有り
-
31.
職業的自立を目指す視覚障害者のソーシャル・キャピタルとコミュニケーションスキルとの関連―視覚特別支援学校在籍者に対するアンケート調査から―
松田えりか; 宮内, 久絵
日本職業リハビリテーション学会第49回宮城大会
-
32.
視覚特別支援学校が醸成するソーシャル・キャピタルと中途視覚障害者の心的外傷後成長(PTG)の関係
松田えりか; 宮内, 久絵
日本特殊教育学会第60回大会(茨城県つくば市)
-
33.
Factors associated with posttraumatic growth in middle-aged adults with acquired visual impairment (採択、発表予定)
Erika, Matsuda; Miyauchi, Hisae
VISION 2023 (Denver, USA)
-
34.
視覚障害教育の専門性とは何かー海外の最近の研究動向から考える (講演予定)
宮内, 久絵
2023年度視覚障害教科教育研究会(岐阜大会)
-
35.
視覚障害教育におけるインクルーシブ教育の現状と課題ー海外と日本の現状との比較からー(講演予定)
宮内, 久絵
関東甲信越地区視覚障害教育研究会
-
36.
英国の制度
宮内,久絵
独立行政法人国立特別支援教育総合研究所
-
37.
Educational inclusion in Japan
Miyauchi,Hisae
special lecture in the lecture series on "inclusive schooling from an international perspective" at University of Munchen
-
38.
海外視察報告:ドイツ南部の盲学校における逆統合教育プログラムから考える視覚障害教育の魅力
宮内,久絵
30年度視覚障害教育・心理研究会夏期研修会
-
39.
Development of inclusive education systems
Miyauchi, Hisae
Forschungskolloquium, Research Colloquium @ University of Hamburg University of Hamburg
-
40.
Inclusive Education in Japan and the Challenges
Miyauchi, Hisae
Studientages auftaktveranstaltung, Study Day @ University of Hamburg, Germany
知財情報はまだありません。
886 total views