ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
41.
算数科における数学的活動の意義
清水,美憲
初等教育資料 68 (2018)
-
42.
「主体的・対話的で深い学び」は行われていないのか —数学授業の国際比較研究から浮かび上がる日本の授業の特質—
清水,美憲
『「主体的・対話的で深い学び」の学習指導の改善と充実』日本教材文化研究財団研究紀要 47: 19 (2018)
-
43.
子ども達の数学展望台は視界良好か—働き育つ「数学的な見方・考え方」の役割
清水,美憲
算数授業論究 115: 4 (2018)
-
44.
数学的活動の「数学」の意味を問い直す─なぜ算数科で「数学的活動」なのか─
清水,美憲
算数授業研究 113: 4 (2017)
-
45.
事象を多面的に捉えて批判的に考えるための算数のメガネ
清水,美憲
算数授業論究 112: 12 (2017)
-
46.
The Lexicon project: Identifying and unpacking the technical vocabulary of Japanese mathematics teachers.
Shimizu,Yoshinori
The Future of Mathematics Education and Mathematics Education for the Future: The Proceedings of 2017 NIMS & KSME International Workshop on Mathematics Education (2017)
-
47.
The Japanese Lexicon: Embedding Values in Practice
Shimizu,Yoshinori
The Lexicon Project – Unpacking the Technical Vocabulary of Middle School Mathematics Teachers Internationally (2017)
-
48.
数学的な見方・考え方
清水,美憲
学習指導要領改訂のポイント 14 (2017)
-
49.
数学的リテラシーの育成と評価の改善
清水,美憲
数学的リテラシーの育成を図る教材の開発 6 (2016)
-
50.
複数の事象の関係を捉え統合する過程の分析
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集 243 (2016)
-
51.
算数・数学科の目標と算数的活動・数学的活動について : 次期学習指導要領への提言
池田, 敏和; 大澤, 隆之; 清水, 美憲; 鈴木, 誠 (+1 著者) 金本, 良通
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 97: 13 (2015)
-
52.
算数・数学科の目標と算数的活動・数学的活動について : 次期学習指導要領への提言
池田, 敏和; 大澤, 隆之; 清水, 美憲; 鈴木, 誠 (+2 著者) 米倉, 菜穂美
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 97: 21 (2015)
-
53.
STEM教育における生徒の探究活動にみる数学化の役割(科学教育の現代的課題(1),一般研究発表,学びの原点への回帰-イノベーティブ人材育成のための科学教育研究)
上田, 祥平; 平林, 真伊; 清水, 美憲
年会論文集 38: 491 (2014)
-
54.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回数学授業研究会発表要項 20 (2014)
-
55.
分数の指導内容とその配列の検討 —カリキュラム上の重点を何におくか—
清水,美憲
算数授業研究算数授業論究VI 22 (2014)
-
56.
数学的リテラシーの評価課題の構成に関する一考察―小学校児童を対象とした評価課題の設計とその分析―
清水,美憲
日本数学教育学会誌. 臨時増刊, 数学教育学論究 95: 185 (2013)
-
57.
数学教育研究の深化・拡大 : 第1回春期研究大会を終えて
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 95: 1 (2013)
-
58.
Working at the Intersection of Research and Practice: A Perspective on the Study and Improvement of Mathematics Lessons
Shimizu,Yoshinori
In V. Steinle, L. Ball & C. Bardini (eds.) Mathematics education: Yesterday, today, and tomorrow. (Proceedings of the 36th annual conference of the Mathematics Education Research Group in Australasia. 2 (2013)
-
59.
図は言葉より雄弁なのか寡黙なのか
清水,美憲
算数授業研究 87: 6 (2013)
-
60.
Uncovering the label “East Asia” in the discussions of international comparative studies in mathematics
Shimizu,Yoshinori
Proceedings of the 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education 1: 173 (2013)
-
1.
数の関係大研究:黄金比から比例,対数関数まで
清水, 美憲
PHP研究所 2025年1月 (ISBN: 9784569882000)
-
2.
現代の学力観と評価
清水, 美憲
ミネルヴァ書房 2024年12月
-
3.
次世代の学校教育を考える:有識者24人の提言
清水, 美憲
総合初等教育研究所 2024年12月
-
4.
Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development. ICMT 2022
SHIMIZU, Yoshinori; Shimizu, Hiroyuki; Kawazoe, Mitsuru; Iwata, Kouji; Nishimura, Keiichi
Springer Nature 2024年11月 (ISBN: 9789819784264)
-
5.
これからの算数科教育はどうあるべきか
清水, 美憲
東洋館出版社 2023年12月 (ISBN: 9784491053851)
-
6.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
7.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
8.
イラスト図解ですっきりわかる算数
清水, 美憲
東洋館 2023年3月
-
9.
算数・数学授業研究ハンドブック
清水, 美憲
東洋館 2021年8月 (ISBN: 9784491046068)
-
10.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
11.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
12.
教科とその本質
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:教科とは何か、どのようなものか、他)
教育出版 2020年3月 (ISBN: 9784316804835)
-
13.
Encyclopedia of Mathematics Education (2nd Edition)
Shimizu, Yoshinori
(担当:編者(編著者), 範囲:Lesson Study in Mathematics Education)
Springer 2020年2月 (ISBN: 9783030157883)
-
14.
数学的に考える資質・能力を育成する算数の授業
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:「資質・能力」と数学的な見方・考え方との関係をどう捉えるか?)
東洋館出版社 2019年11月 (ISBN: 9784491039510)
-
15.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
16.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
17.
新版算数科教育研究
清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:問題解決型の授業の意義と構成について調べよう)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
18.
初等算数科教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科教育の意義と課題)
ミネルヴァ書房 2019年3月 (ISBN: 9784623086023)
-
19.
新版算数科教育研究
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科の特質と目標)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
20.
School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study
Shimizu,Yoshinori
University of Tsukuba 2018年12月 (ISBN: 9784924843936)
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,423 total views