ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
61.
Uncovering the label “East Asia” in the discussions of international comparative studies in mathematics
Shimizu,Yoshinori
Proceedings of the 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education 1: 173 (2013)
-
62.
「数学の方法」領域の設定と他教科への越境—算数科カリキュラム再構成の視点—
清水,美憲
算数授業研究(算数授業論究IV) 86: 12 (2013)
-
63.
Learning from similarities and differences: A reflection on the potentials and constraints of cross-national studies in mathematics
Yoshinori Shimizu; Berinderjeet Kaur
ZDM - International Journal on Mathematics Education 45: 1 (2013) Semantic Scholar
-
64.
数学教育研究の国際化と日本の教育実践の固有性
清水,美憲
第45回数学教育論文発表会論文集(第2巻) 2: 55 (2012)
-
65.
生徒の学習過程を重視する数学科の学習指導(講義内容要旨,I 講習会,第94回全国算数・数学教育研究(福岡)大会報告)
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 94: 60 (2012)
-
66.
もし算数授業者がドラッカーの『マネジメント』を読んだら
清水,美憲
算数授業研究 34 (2012)
-
67.
評価問題作成における数学的なプロセスへの焦点化-全国学力・学習状況調査(中学校数学)の動向と課題-
清水,美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 94: 30 (2012)
-
68.
ペア学習での対話を通して伸ばす思考力
清水,美憲
初等教育資料 114 (2012)
-
69.
「割合」の学習指導をめぐる教育課程上の検討課題
清水,美憲
算数授業研究(算数授業論究III) 83: 20 (2012)
-
70.
「式の『よさ』を味わう授業」の交通整理
清水,美憲
算数授業研究 82: 6 (2012)
-
71.
算数科カリキュラムにおけるプロセス面の強化:スウェーデンでの2つの会議から
清水,美憲
新しい算数研究 495: 34 (2012)
-
72.
数学教員養成課程における数学的定義の構成活動の事例
清水,美憲
数学リテラシー概念に基づく教員養成系数学カリキュラムの開発報告書(科学研究費補助金 基盤研究(B)研究代表者浪川幸彦) 67 (2012)
-
73.
かけ算の学習指導の論点は何か
清水美憲
算数授業研究・算数授業論究II 20-23 (2012)
-
74.
Large-scale External Assessment and Improvement of Teaching and Learning Mathematics in Classrooms: A Japanese Perspective
Yoshinori, Shimizu
Swedish Society for Research in Mathematics Education, January 25, 2012 (2012)
-
75.
Teaching Mathematics through Problem Solving: A look into a Japanese mathematics classroom
Yoshinori, Shimizu
Matematikbiennalen, January 26, 2012 (2012)
-
76.
Impacts of the New National Assessment of Academic Ability in Mathematics: Lessons from the First Five Years
Yoshinori, Shimizu
The Proceedings of an International Symposium: Current Issue and Future Directions in Mathematics Education in Asia 29-46 (2011)
-
77.
書き言葉としての「数学語」による説明の特質
清水美憲
教育科学・数学教育 4-9 (2011)
-
78.
数学教育研究における「授業」の科学的探究の諸相
清水美憲
第44回数学教育論文発表会論文集(第1巻) 1: 31-40 (2011)
-
79.
Trends and issues in the new mathematics textbooks in Japan: An analysis of tasks and their contexts
Yoshinori, Shimizu
International Conference of School Mathematics Textbooks (2011)
-
80.
Teacher competence viewed through the window of teacher questioning practices in selected mathematics classrooms in Germany and Japan
Yuka, Koizumi; Yoshinori, Shimizu
European Conference on Educational Research, 12-13, September, 2011 (2011)
-
1.
数の関係大研究:黄金比から比例,対数関数まで
清水, 美憲
PHP研究所 2025年1月 (ISBN: 9784569882000)
-
2.
現代の学力観と評価
清水, 美憲
ミネルヴァ書房 2024年12月
-
3.
次世代の学校教育を考える:有識者24人の提言
清水, 美憲
総合初等教育研究所 2024年12月
-
4.
Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development. ICMT 2022
SHIMIZU, Yoshinori; Shimizu, Hiroyuki; Kawazoe, Mitsuru; Iwata, Kouji; Nishimura, Keiichi
Springer Nature 2024年11月 (ISBN: 9789819784264)
-
5.
これからの算数科教育はどうあるべきか
清水, 美憲
東洋館出版社 2023年12月 (ISBN: 9784491053851)
-
6.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
7.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
8.
イラスト図解ですっきりわかる算数
清水, 美憲
東洋館 2023年3月
-
9.
算数・数学授業研究ハンドブック
清水, 美憲
東洋館 2021年8月 (ISBN: 9784491046068)
-
10.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
11.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
12.
教科とその本質
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:教科とは何か、どのようなものか、他)
教育出版 2020年3月 (ISBN: 9784316804835)
-
13.
Encyclopedia of Mathematics Education (2nd Edition)
Shimizu, Yoshinori
(担当:編者(編著者), 範囲:Lesson Study in Mathematics Education)
Springer 2020年2月 (ISBN: 9783030157883)
-
14.
数学的に考える資質・能力を育成する算数の授業
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:「資質・能力」と数学的な見方・考え方との関係をどう捉えるか?)
東洋館出版社 2019年11月 (ISBN: 9784491039510)
-
15.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
16.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
17.
新版算数科教育研究
清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:問題解決型の授業の意義と構成について調べよう)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
18.
初等算数科教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科教育の意義と課題)
ミネルヴァ書房 2019年3月 (ISBN: 9784623086023)
-
19.
新版算数科教育研究
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科の特質と目標)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
20.
School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study
Shimizu,Yoshinori
University of Tsukuba 2018年12月 (ISBN: 9784924843936)
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,436 total views