ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
121.
身の回りの事象を数学の眼で読み解く--算数・数学科における<読解力>とは何か (特集 いま求められる<読解力>とは)
清水, 美憲
教育フォーラム 86 (2006)
-
122.
OECD・PISAの「数学的リテラシー」論からみた日本の算数・数学教育(<特集>大規模調査に学ぶ(II))
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 88: 44 (2006)
-
123.
数学学習における「メタ思考」の顕在化とその促進に関する研究(第I編 学位論文紹介)
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education 86: 5 (2006)
-
124.
O5 学習者の観点からみた数学科授業の構造の分析(O.【その他】,論文発表の部,第37回数学教育論文発表会発表論文要約)
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education 85: 58 (2006)
-
125.
平方根の理解に関する調査研究 : 課題準拠型インタビューを用いて(研究論文)
清水, 美憲; 久下谷, 明; 関, 亜希子; 諸星, 雄大 (+2 著者) 外山, 康平
Tokyo Gakugei journal of mathematics education 18: 39 (2006)
-
126.
O10 系列の中でとらえられる数学科授業の構造的特徴(O.【その他】,論文発表の部)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 38: 673 (2005)
-
127.
From a profile to the scrutiny of student performance: Exploring the research possibilities offered by the international achievement studies
Yoshinori, Shimizu
H. Chick & J. Vincent (eds.) The Proceedings of 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 1: 75-78 (2005)
-
128.
K4 数学科授業の展開にみられる構造的特徴に関する国際比較(K その他, 第II編 第36回数学教育論文発表会発表論文要約)
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education 83: 49 (2005)
-
129.
O5 学習者の観点からみた数学科授業の構造の分析(O.【その他】,論文発表の部)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 37: 613 (2004)
-
130.
確率・統計の基本的な概念に関する生徒の理解の実態について
清水, 美憲; 清野, 辰彦; 田中, 義久
Tokyo Gakugei journal of mathematics education 16: 21 (2004)
-
131.
数学科教科書における現実的な文脈の位置づけに関する一考察--アメリカ合衆国の「スタンダード準拠」教科書の検討を通して
清水, 美憲
教科書フォーラム 66 (2004)
-
132.
A4 望ましい算数・数学教育のカリキュラム(A.【カリキュラム(目標,評価)】,論文発表の部)
杉山, 吉茂; 澤田, 利夫; 吉川, 行雄; 渡辺, 公夫 (+2 著者) 清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 36: 19 (2003)
-
133.
K4 数学科授業の展開にみられる構造的特徴に関する国際比較(K.【その他】,論文発表の部)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 36: 409 (2003)
-
134.
Discussing Multiple Solutions to a Problem: A Japanese Perspective on the TIMSS Videotape Classroom Study
Yoshinori, Shimizu
The Mathematics Educator, Monograph Number One: TIMSS and Comparative Studies in Mathematics Education 76-84 (2003)
-
135.
1B2-21 日豪両国における数学科授業の構造の比較
清水, 美憲
年会論文集 27: 143 (2003)
-
136.
算数・数学科授業における子どもの問題解決過程の分析に向けて(WG2【問題解決】,今後の我が国の数学教育研究,「課題別分科会」発表集録)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 35: A54 (2002)
-
137.
O4 数学科授業の構造に関する授業者と学習者の知覚について : 再生刺激インタビューによる分析(O.【その他】,論文発表の部)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 35: 557 (2002)
-
138.
GA-1 数学科授業の国際比較 : 学習者の観点からみた授業の分析
清水, 美憲
年会論文集 26: 109 (2002)
-
139.
Capturing the Structure of Japanese Mathematics Lessons: Some Findings of International Comparative Studies
Yoshinori, Shimizu
D. Edge & Y. B. Har (eds.) Proceedings of Second East Asia Regional Conference on Mathematics Education and Ninth Southeast Asian Conference on Mathematics Education. Invited Papers: Plenary Lectures 1: 168-176 (2002)
-
140.
現実的な文脈に埋め込まれた数学の問題に対する生徒の解答の分析 : OECD-PISA2000の調査問題を用いて
清水, 美憲; 清野, 辰彦; 倉次, 麻衣; 河本, 直樹 (+4 著者) 山崎, 聡
Tokyo Gakugei journal of mathematics education 14: 25 (2002)
-
1.
数の関係大研究:黄金比から比例,対数関数まで
清水, 美憲
PHP研究所 2025年1月 (ISBN: 9784569882000)
-
2.
現代の学力観と評価
清水, 美憲
ミネルヴァ書房 2024年12月
-
3.
次世代の学校教育を考える:有識者24人の提言
清水, 美憲
総合初等教育研究所 2024年12月
-
4.
Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development. ICMT 2022
SHIMIZU, Yoshinori; Shimizu, Hiroyuki; Kawazoe, Mitsuru; Iwata, Kouji; Nishimura, Keiichi
Springer Nature 2024年11月 (ISBN: 9789819784264)
-
5.
これからの算数科教育はどうあるべきか
清水, 美憲
東洋館出版社 2023年12月 (ISBN: 9784491053851)
-
6.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
7.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
8.
イラスト図解ですっきりわかる算数
清水, 美憲
東洋館 2023年3月
-
9.
算数・数学授業研究ハンドブック
清水, 美憲
東洋館 2021年8月 (ISBN: 9784491046068)
-
10.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
11.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
12.
教科とその本質
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:教科とは何か、どのようなものか、他)
教育出版 2020年3月 (ISBN: 9784316804835)
-
13.
Encyclopedia of Mathematics Education (2nd Edition)
Shimizu, Yoshinori
(担当:編者(編著者), 範囲:Lesson Study in Mathematics Education)
Springer 2020年2月 (ISBN: 9783030157883)
-
14.
数学的に考える資質・能力を育成する算数の授業
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:「資質・能力」と数学的な見方・考え方との関係をどう捉えるか?)
東洋館出版社 2019年11月 (ISBN: 9784491039510)
-
15.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
16.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
17.
新版算数科教育研究
清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:問題解決型の授業の意義と構成について調べよう)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
18.
初等算数科教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科教育の意義と課題)
ミネルヴァ書房 2019年3月 (ISBN: 9784623086023)
-
19.
新版算数科教育研究
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科の特質と目標)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
20.
School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study
Shimizu,Yoshinori
University of Tsukuba 2018年12月 (ISBN: 9784924843936)
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,458 total views