ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
141.
L1 数学科授業にみられる「文化的スクリプト」に関する一考察 : 国際比較を通し下みる日本の授業の特徴の解明(L その他)(第34回数学教育論文発表会発表論文要約)
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education 78: 40 (2002)
-
142.
アメリカ合衆国における数学教育研究の進展
F.K.レスター著; 清水 美憲訳
数学教育学論究 第79巻: 47-63 (2002)
-
143.
国際比較を通してみる日本の数学科授業の特徴と授業研究の課題 : TIMSSビデオテープ授業研究の知見の検討
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 84: 2 (2002)
-
144.
L1 数学科授業にみられる「文化的スクリプト」に関する一考察 : 国際比較を通してみる日本の授業の特徴の解明(L その他,論文発表の部)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 34: 499 (2001)
-
145.
Why the mathematics performance of Japanese students is higher than that of students in western countries: Listening to the voices from the inside, Mathematics Education November, 2001
Yoshinori, Shimizu
Dialogues (2001)
-
146.
Even college students cannot calculate fractions: Mathematics goals and students’ achievement in Japan
Yoshinori, Shimizu
Marja van den Heuvel-Panhuizen (eds.) The Proceedings of 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 1: 170-173 (2001)
-
147.
日常場面における確率の意味についての生徒の認識に関する一考察
清水, 美憲; 西村, 圭一; 清野, 辰彦; 松田, 恵理 (+3 著者) 多辺田, 香織
Tokyo Gakugei journal of mathematics education 13: 35 (2001)
-
148.
L2 数学科授業の国際比較研究における課題 : TIMSSビデオテープスタディの研究成果の検討 (第33回数学教育論文発表会発表論文要約)
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education 76: 37 (2001)
-
149.
L2 数学科授業の国際比較研究における課題 : TIMSSビデオテープスタディの研究成果の検討(L その他,論文発表の部)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 33: 391 (2000)
-
150.
Explaining your solution to younger children in a written assessment task
Yoshinori, Shimizu
T. Nakahara & M. Koyama (eds.) The Proceedings of 24th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 4: 153-160 (2000)
-
151.
数学と理科の関連をはかる総合的学習の教材開発
木下, 智弘; 清水, 美憲
日本科学教育学会研究会研究報告 14: 35 (2000)
-
152.
数学的定義の構成活動による定義の役割の理解に関する研究 : 教授実験を通して
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Research journal of mathematical education 73: 3 (2000)
-
153.
オーストラリア・ビクトリア州の数学科カリキュラムにおけるテクノロジーの位置
清水, 美憲; 渡辺, 美保
Tsukuba journal of educational study in mathematics 19: 35 (2000)
-
154.
13B-4 算額題の教材化について
座波, 郁子; 清水, 美憲
日本数学教育学会誌. 臨時増刊, 総会特集号 81: 348 (1999)
-
155.
Aspects of Mathematics Teacher Education in Japan: Focusing on Teachers' Role
Yoshinori, Shimizu
Journal of Mathematics Teacher Education Vol.2, No.1: 107-116 (1999)
-
156.
算数科の目標を語る言葉と実践を語る言葉 : 算数的活動における課題の役割
清水, 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education 81: 118 (1999)
-
157.
Studying sample lessons rather than one excellent lesson: A Japanese perspective on the TIMSS Videotape Classroom Study
Yoshinori, Shimizu
Zentralblatt für Didaktik der Mathematik 99/6: 191-195 (1999) Semantic Scholar
-
158.
筆算形式についての児童の認識に関する一考察
清水, 美憲; 木谷, 隆人; 菊池, 美紀; 金井, 寛文 (+3 著者) 谷田部, 誠
Tokyo Gakugei journal of mathematics education 11: 31 (1999)
-
159.
質問紙調査における「他者の想定」の使用 : その役割と意義(II 発表,理解研究部会,「テーマ別研究部会」発表集録)
清水, 美憲
数学教育論文発表会論文集 31: A39 (1998)
-
160.
高度情報化社会に対応する数学教育カリキュラムの開発に関する研究(8.テクノロジー,論文発表の部)
杉山, 吉茂; 藤井, 斉亮; 熊谷, 光一; 清水, 美憲植野, 美穂
数学教育論文発表会論文集 31: 293 (1998)
-
1.
数の関係大研究:黄金比から比例,対数関数まで
清水, 美憲
PHP研究所 2025年1月 (ISBN: 9784569882000)
-
2.
現代の学力観と評価
清水, 美憲
ミネルヴァ書房 2024年12月
-
3.
次世代の学校教育を考える:有識者24人の提言
清水, 美憲
総合初等教育研究所 2024年12月
-
4.
Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development. ICMT 2022
SHIMIZU, Yoshinori; Shimizu, Hiroyuki; Kawazoe, Mitsuru; Iwata, Kouji; Nishimura, Keiichi
Springer Nature 2024年11月 (ISBN: 9789819784264)
-
5.
これからの算数科教育はどうあるべきか
清水, 美憲
東洋館出版社 2023年12月 (ISBN: 9784491053851)
-
6.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
7.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
8.
イラスト図解ですっきりわかる算数
清水, 美憲
東洋館 2023年3月
-
9.
算数・数学授業研究ハンドブック
清水, 美憲
東洋館 2021年8月 (ISBN: 9784491046068)
-
10.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
11.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
12.
教科とその本質
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:教科とは何か、どのようなものか、他)
教育出版 2020年3月 (ISBN: 9784316804835)
-
13.
Encyclopedia of Mathematics Education (2nd Edition)
Shimizu, Yoshinori
(担当:編者(編著者), 範囲:Lesson Study in Mathematics Education)
Springer 2020年2月 (ISBN: 9783030157883)
-
14.
数学的に考える資質・能力を育成する算数の授業
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:「資質・能力」と数学的な見方・考え方との関係をどう捉えるか?)
東洋館出版社 2019年11月 (ISBN: 9784491039510)
-
15.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
16.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
17.
新版算数科教育研究
清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:問題解決型の授業の意義と構成について調べよう)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
18.
初等算数科教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科教育の意義と課題)
ミネルヴァ書房 2019年3月 (ISBN: 9784623086023)
-
19.
新版算数科教育研究
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科の特質と目標)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
20.
School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study
Shimizu,Yoshinori
University of Tsukuba 2018年12月 (ISBN: 9784924843936)
-
1.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメント の理論的・実証的研究
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会 2022年6月5日
-
2.
教育課程の基準(学習指導要領)を教科教育学としていかに分析・評価するか
清水, 美憲
教科教育学コンソーシアムシンポジウム 2022年3月13日 教科教育学コンソーシアム 招待有り
-
3.
教科教育学とその「守備範囲」をどう捉えるかーカリキュラムの三層から見てー
清水, 美憲
日本教科教育学会第47回全国大会 2021年9月26日 日本教科教育学会 招待有り
-
4.
Lessons Learned from ICMI Study 24: Challenges, Changes and Opportunities
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月16日 招待有り
-
5.
Technical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers: The Japanese Lexicon in the Tradition of Lesson Study
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日
-
6.
Key messages and lessons learned from ICMI Study 24
Shimizu, Yoshinori
14th International Congress of Mathematics Education 2021年7月13日 招待有り
-
7.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの検証の方法論
清水, 美憲
日本数学教育学会第9回春期研究大会 2021年6月4日
-
8.
移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水,美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会 2020年6月7日 日本数学教育学会
-
9.
Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu, Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education 2019年10月30日 招待有り
-
10.
学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水,美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会 2019年6月16日
-
11.
Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu,Yoshinori
XV CIAEM-IACME 2019年5月1日 CIAEM 招待有り
-
12.
Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu,Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects 2019年2月17日 Japan Curriculum Research and Development Association 招待有り
-
13.
科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水,美憲
日本科学教育学会第42回年会 2018年8月17日 日本科学教育学会 招待有り
-
14.
学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水,美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会 2018年6月10日 日本数学教育学会
-
15.
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu,Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association 2018年4月13日 American Educational Research Association
-
16.
数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水,美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会 2017年6月11日 日本数学教育学会
-
17.
学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水,美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会 2016年6月12日 日本数学教育学会
-
18.
「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水,美憲
第2回算数授業研究会 2014年3月28日 日本数学教育学会 招待有り
-
19.
Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu,Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2013年8月31日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
20.
Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu,Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2013年7月30日
知財情報はまだありません。
2,459 total views