ホーム > 清水 美憲/ Shimizu, Yoshinori
清水 美憲
Shimizu, Yoshinori
人間系 , 教授 Institute of Human Sciences , Professor
オープンアクセス版の論文は「つくばリポジトリ」で読むことができます。
-
1.
Mathematics curriculum reforms around the world: Report on the 24th ICMI Study
SHIMIZU, Yoshinori
L’Enseignement Mathématique 71: 223 (2025) Semantic Scholar
-
2.
令和六年度全国学力調査の分析:小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 15 (2025)
-
3.
OECD生徒の学習到達度調査(PISA2022)
清水, 美憲
最新教育課程解説ハンドブック 823 (2024)
-
4.
高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-
西村圭一; 岩田耕司; 川添充; 清水宏幸清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 349 (2024)
-
5.
「比例的推論」はなぜ重要か
清水, 美憲
算数授業研究・算数授業論究XXI 4 (2024)
-
6.
「AI時代」の学校教育カリキュラムの展望―計算論的思考(Computational Thinking)への着目―
清水, 美憲
日本教材文化研究財団研究紀要 53: 22 (2024)
-
7.
令和5年度全国学力調査の分析ー小学校算数
清水, 美憲
指導と評価 70: 14 (2024)
-
8.
「AI時代」が問いかけるもの―算数の守備範囲をどう定めるか―
清水, 美憲
算数授業研究 150: 8 (2024)
-
9.
移行期における学校数学カリキュラムのアラインメント-実相の把握と研究課題の解明-
清水, 美憲
日本数学教育学会第56回秋期研究大会発表集録 1 (2023)
-
10.
これからの筑波教育学を考える—開学50周年から未来へ向かって—(第45回ペスタロッチ祭 パネルディスカッション)
宮寺晃夫; 田中統治; 銀島文; クアニシ, タスタンベコワ (+1 著者) 平井悠介
Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba 48: 79 (2023)
-
11.
授業分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-小学校算数科「比例」に焦点を当てて-
清水宏幸; 川添充; 岩田耕司; 西村圭一清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 357 (2023)
-
12.
数学授業レキシコンの国際比較に関する理論的検討:研究枠組みの提案
清水, 美憲
日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集 325 (2023)
-
13.
広がる学びへの扉としての2次元コード
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2023)
-
14.
計算する,計算をつくる,計算をよむ ― 数学的活動としての計算の指導 ―
清水, 美憲
算数授業研究算数授業論究XX 4 (2023)
-
15.
「深い学び」と数学的な見方・考え方
清水, 美憲
教育科学数学教育 16 (2022)
-
16.
学力調査問題の教材としての役割
清水, 美憲
図書教材新報 1 (2022)
-
17.
Contrasting Perspectives between the Teacher and Students: A Reflection on the Learner’s Perspective Study
Shimizu, Yoshinori
Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 1: 51 (2022)
-
18.
数学の授業レキシコンの構成に関する理論的枠組みの構築に向けて
清水, 美憲
日本数学教育学会第10回春期研究大会論文集 303 (2022)
-
19.
Understanding complexity in the mathematics classroom: in memoriam David Clarke
Shimizu, Yoshinori; Kaur, Berinderjee; Mesiti, Carmel; Chan, Man Ching Esther
ZDM – Mathematics Education 54: 231 (2022) Semantic Scholar
-
20.
Discussing students' thinking and perspectives for improving teaching: An analysis of teachers' reflection in post-lesson discussions in lesson study cycles
Shimizu, Yoshinori; Kang, Hyomin
ZDM-MATHEMATICS EDUCATION 54: 419 (2022) Semantic Scholar
-
1.
数の関係大研究:黄金比から比例,対数関数まで
清水, 美憲
PHP研究所 2025年1月 (ISBN: 9784569882000)
-
2.
現代の学力観と評価
清水, 美憲
ミネルヴァ書房 2024年12月
-
3.
次世代の学校教育を考える:有識者24人の提言
清水, 美憲
総合初等教育研究所 2024年12月
-
4.
Recent Advances in Mathematics Textbook Research and Development. ICMT 2022
SHIMIZU, Yoshinori; Shimizu, Hiroyuki; Kawazoe, Mitsuru; Iwata, Kouji; Nishimura, Keiichi
Springer Nature 2024年11月 (ISBN: 9789819784264)
-
5.
これからの算数科教育はどうあるべきか
清水, 美憲
東洋館出版社 2023年12月 (ISBN: 9784491053851)
-
6.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
7.
Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
Shimizu, Yoshinori; Vithal, Renuka
Springer Cham 2023年6月 (ISBN: 9783031135477)
-
8.
イラスト図解ですっきりわかる算数
清水, 美憲
東洋館 2023年3月
-
9.
算数・数学授業研究ハンドブック
清水, 美憲
東洋館 2021年8月 (ISBN: 9784491046068)
-
10.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
11.
Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
Shimizu, Yoshinori; Funahashi, Yuka; Hanazono, Hayato; Murata, Shogo
(担当:分担執筆, 範囲:The evolving nature of the Japanese lexicon in a tradition of lesson study)
Routledge 2021年7月
-
12.
教科とその本質
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:教科とは何か、どのようなものか、他)
教育出版 2020年3月 (ISBN: 9784316804835)
-
13.
Encyclopedia of Mathematics Education (2nd Edition)
Shimizu, Yoshinori
(担当:編者(編著者), 範囲:Lesson Study in Mathematics Education)
Springer 2020年2月 (ISBN: 9783030157883)
-
14.
数学的に考える資質・能力を育成する算数の授業
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:「資質・能力」と数学的な見方・考え方との関係をどう捉えるか?)
東洋館出版社 2019年11月 (ISBN: 9784491039510)
-
15.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
16.
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:TIMSS、PISA)
時事通信社 2019年7月
-
17.
新版算数科教育研究
清水, 美憲
(担当:分担執筆, 範囲:問題解決型の授業の意義と構成について調べよう)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
18.
初等算数科教育
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科教育の意義と課題)
ミネルヴァ書房 2019年3月 (ISBN: 9784623086023)
-
19.
新版算数科教育研究
清水,美憲
(担当:分担執筆, 範囲:算数科の特質と目標)
東洋館出版 2019年3月 (ISBN: 9784491036816)
-
20.
School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study
Shimizu,Yoshinori
University of Tsukuba 2018年12月 (ISBN: 9784924843936)
-
21.
Working at the Intersection of Research and Practice: A Perspective on the Study and Improvement of Mathematics Lessons
Shimizu,Yoshinori
36th annual conference of the Mathematics Education Research Group in Australasia 2013年7月7日 Mathematics Education Research Group in Australasia 招待有り
-
22.
Defining, extending, and creating: Key experiences in mathematics
Shimizu,Yoshinori
Mathematics Teachers Conference 2013 2013年6月6日 Association of Mathematic Educators, Singapore Mathematical Society 招待有り
-
23.
Linking perceived significant events by students to the teacher’s action in mathematics classroom.
Yoshinori, Shimizu
In M.M.F Pinto & T. F. Kawasaki (eds.) Proceedings of 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education_International Group for the Psychology of Mathematics Education_5__105 2010年7月
-
24.
Trends and Issues in National Assessment of Students Achievement in Mathematics
Yoshinori, Shimizu
An international Conference - Roundtable Meeting for TIMSS_National Institute of Education, Singapore___ 2010年2月
-
25.
EXPLORING THE CO-CONSTRUCTED NATURE OF A "GOOD" MATHEMATICS LESSON FROM THE EYES OF LEARNERS
Shimizu, Yoshinori
33rd Conference of the International-Group-for-the-Psychology-of-Mathematics-Education 2009年7月 招待有り
-
26.
EXPLICIT LINKING IN THE SEQUENCE OF CONSECUTIVE LESSONS IN MATHEMATICS CLASSROOMS IN JAPAN
Shimizu, Yoshinori
31st Conference of the International-Group-for-the-Psychology-of-Mathematic-Education 2007年7月11日
-
27.
Discrepancy and Agreement: Perceptions of Mathematics Lessons Between the Teacher and the Students
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Chicago)_American Educational Research Association___ 2007年4月
-
28.
Design and development through "Lesson Study": A steady approach to designing mathematics lessons
Yoshinori, Shimizu
Improving Educational Design Worldwide :International Society for Design and Development in Education, Balliol College, Oxford, England____ 2006年9月
-
29.
Exploring the meanings of events in mathematics classroom from learners' perspective
Yoshinori, Shimizu
J. Novotona (ed.) The Proceedings of 30th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Prague, Czech Republic__Vol.1__329 2006年7月
-
30.
Perceptions of lesson events and associated values held by the teacher and the students
Yoshinori, Shimizu
Paper presented for the symposium, “Multiple Perspectives on Classrooms around the World: The Learner’s Perspective Study” at the 11th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2005年8月28日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
31.
Contrasting Student and Teacher Perceptions of Mathematics Lessons
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the Redesigning Pedagogy Conference, Singapore____ 2005年6月
-
32.
Learning from international achievement studies: Where do we go from here?
Yoshinori, Shimizu
Paper prepared for the fourth Chicago Lesson Study Conference, as a part of US-Japan Collaborative Research on Lesson Study 2005年5月5日
-
33.
For making classroom assessment more powerful: Summary of the topics presented and discussed on internal assessment
Yoshinori, Shimizu
Topics Study Group 27: Research and Development in Assessment and Testing in Mathematics Education, 10th International Congress on Mathematics Education (Copenhagen)____ 2004年7月15日
-
34.
Contrasting teacher and student perceptions of lesson structure in Japan
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the 10th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction 2003年8月29日 European Association for Research on Learning and Instruction
-
35.
Capturing the structure of Japanese mathematics lessons as embedded in the teaching unit
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (Chicago)____ 2003年4月
-
36.
Discrepancies in Perceptions of Lesson Structure between the Teacher and the Students in the Mathematics Classroom
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (New Orleans), 2002____ 2002年4月
-
37.
Using rich assessment tasks in Australia, Japan, Singapore and USA to guide instruction and performance assessment
Max, Stephens; Yoshinori, Shimizu; Dominik, Peressini
Paper presented at the the 78th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics (Chicago)____ 2000年4月
-
38.
Algebra in school mathematics: A Japanese perspective
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the The 76th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics (Washington D.C.)____ 1998年4月
-
39.
How Japanese Mathematics Teachers Try to Integrate the Mathematical, Pedagogical and Psychological Aspects of Students' Learning into Their Lessons?
Yoshinori, Shimizu
The 74th Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics (San Diego)____ 1996年4月
-
40.
On the collaborative dialogues in paired problem solving
Yoshinori, Shimizu
Paper presented at the 7th International Congress of Mathematics Education 1992年7月29日
知財情報はまだありません。
2,425 total views